Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Danske jernbanekraner

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 10/9 2010, 18:42 (4974 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Ja, jernbanekraner kan jo godt dække flere typer, så det fik jeg ikke præciseret godt nok. Det jeg er ude efter lige nu, er hjælpekraner, kørekraner og skinneudlægningskraner. Jeg kan også godt lide ordet skinnekørende, men det har samme tvetydinghed - (skinnekørende læssekran).

Tak for billederne. De to første typer har jeg med på min side om små svingkraner og galgekraner, men yderligere informationer herom er også meget velkomne.

Kørekran 142 og dens ligemænd er, hvad jeg primært leder efter lige nu. Kran 2 / 142 er heldigvis bevaret til vore dage.

Desværre har jeg endnu kun fundet ”Driftsmateriellet” bind II (167 sider) til kr. 750! og bibliotekerne ser ikke ud til at være leveringsdygtige. Det lyder ellers som den helt rigtige bog for mig. Jeg må holde udkig efter den, eller se om jeg kan låne den ad andre veje.

Tak for svaret.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MO1850 1
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak