Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Der var engang - Igen en gang... (Generelt)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/1 2012, 21:17 (4486 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak til Børge for oplysningen om godsvogne i Nordpilen, det var da noget af en nyhed, måske Ics-vogne.

Ligeledes tak til Børge Sundahl for den interessante oplysning.
Fiskevognene må givetvis have været tomme, både eftersom at de som "påhæng" til et persontog givetvis må have været P-bremset, og eftersom at man i Skagen altid har været så rigeligt velforsynet med fisk og sikkert gerne ville sælge noget af denne sunde spise til omverdenen :-P

Med hensyn til buffetvognen som løb i overgangen mellem DSB CAR/BRH og BK fangede jeg en af dem på Århus H.
[image]
[image]
Vognen 140 km mærket ej RIC, men det har vist aldrig været noget problem mellem DK og Hamburg. Hjemsted Hmb, sikkert Hmb Hbf med nummer sådan ca. 50 80 85-43 0x6-8.

Hej Georg

Tusind tak for supplerende billeder.
Jeg lurede også på, at Roco-vognen kun findes i 50-mærket udgave - men det var forbilledet jo også, selvom den tydeligvis også kom udenfor Tysklands grænser en gang imellem.
Så når DSB tillod ikke-RIC-mærkede udenlandske vogne på sin "hjemmebane", så kan vi andre vel også i 1:87 :-)

Nabovognen ser ud til at være en Büm som der af og til løb en enkelt af i Nordpilen.
[image]
Solo Büm i Nordpilen omkr. 1974.
Mvh
Georg

Sjovt nok havde jeg opfattet en af de efterfølgende vogne (2. vogn efter BRyl-vognen) på dit flotte billede fra Hasselager som en grøn Büm-vogn, men ved nærmere eftersyn er de langsgående sikker på vogntagene temmelig afslørende.
Men med dine oplysninger her, så kan min grønne Roco Büm-vogn godt tages til nåde igen og lempes ind i 1:87 udgaven af Nordpilen til/fra Frederikshavn anno 1970'erne.
Spørgsmålet er nu blot, om de danske vinrøde vogne i en Nordpilen-stamme anno 1971 var med "computerlitrering" eller med den oprindelige "krone-litrering" ?.

(Inden jeg går helt i modeljernbane-selvsving vil jeg blot sige tusind tak for dine billeder og oplysninger - og håber, at du fortsat vil blive ved med at vise dine flotte billeder frem og dele din viden med os andre her på Jernbanen.dk).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak