Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lille litra P

af Thomas Jespersen @, 29/11 2010, 12:37 (4869 dage siden) @ Bendix Riis

Esslingen har leveret mange lokomotiver til SJS. Jeg tænker om ikke inspirationen til den lakering kan stamme fra Württemberg. Det er ihvertfald påfaldende at lokomotiver hos K.W.Ste har haft de samme farver. Sort med stafferinger og rødbrun bundramme.

Her er en tysker, der har skrevet en hel masse om emnet. http://hafenbahnhof.de/vorbild/farben/wuerttemberg/wuertt_lokomotiven_farben.htm

Jeg hørte et andet sted at årsagen til at man har haft en rød ramme på damplokomotiverne, skulle være at det er nemmere at opdage revner i en rød ramme end på en sort. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men det kunne da være en anden ved mere. Jeg mener iøvrigt at der findes en model af en Esslingen maskine i skala 1:10, der er malet sort med stafferinger og rødbrun bundramme og hjul. Jeg kan bare ikke huske hvilken.
Museumslokomotiver er ikke de bedste kilder til den oprindelige lakering, da de ikke er blevet malet korrekt, da de blev museumslokomotiver. Påskrifterne bagpå tenderen var oprindelig skrevet som på side af førerhuset Nr xx og med litra underneden og ikke med et lille nummer i hvert hjørne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak