Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB MY 1101, snereserve

af Steff, 2/12 2010, 07:55 (4894 dage siden) @ Sydbanen

Snereserve med 1101.

Det er vist på tide med lidt fact!
DSB museumstog er blevet bedt om at være snereserve af BDK og har kørt lidt i nat udelukkende for at holde sporet frit. Der kørtes IKKE med Scandia plove, de står begge i Ro. I dagtimerne har Re-togene fået en ME i hver ende, da det giver en større sikkerhed, da styrevognene ikke må anvendes ved over 20 cm sne (ligesom BR 605). Men det må ME med underhængt plov.
1101 har som bekendt ikke underhængt plov, men den skal jo også indledningsvis kun bruges til at holde sporet frit og så længe det ikke fyger mere og der kommer mere sne, er det også passende. Og så spares der også penge til ”plovmandskab”. Så 1101 skal således kun køre, hvis ikke RE-tog selv kan klare dette med eventuel kontinuerlig kørsel ind til iaften/nat. Skulle det blive nødvendigt, skal plovene altså hentes i Roskilde, men så skal det også være slemt.
Og nej, hverken ME eller MZ må anvendes som plovmaskine med Scandiaplov a.h.t. deres konstruktion. Det kan da godt være de er set med en plov, men det har så fald været som materieltransport.
Og så skal det tilføjes at plovkørsel hverken er morsomt eller interessant, men død farligt og man skal som tilskuer holde sig væk. Sneen bliver ofte slynget over 50 til 75 meter væk og ødelægger vinduer, døre og tage på huse nær ved banen. Og vinduer og døre på fastkørt materiel bliver slået ind og ødelagt. Og så er det KOLDT. Havde ”fornøjelsen” under ”snekatastrofen” 1978/79 og 1979/80 med tenderplove på Sydsjælland og Falster.
Er man i øvrigt i tvivl om almen kørsel, så brug DSB og BDK hjemmesider.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak