Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Store besparelser i DSB (Generelt)

af L.H. Jensen, 3/2 2012, 13:33 (4437 dage siden) @ Rolf Jensen

Den der med at have seperat kasse til kun billetter, det er også forsøgt, men da kunderne ikke altid kan finde ud af at benytte den rigtige kø. De blev sure, når man bad dem stille sig i den rigtige kø.
Og netop i de tider på dagen hvor der kan være travlt, den som kun har billetter, kan jo stå og go på en lang kø, fordi folk skal have mad og drikke til turen.
eller der er mange som skal have billetter og den som kun står i kioskkassen, ikke kan lave biletter, så er man jo lige vidt.
Det ved jeg fra dengang jeg var ude på Svanemøllen st i Kort og Godt.

Jeg tror såmænd ikke, at det kun er et spørgsmål om skranker eller køer (det er det selvfølgelig også), men det er i høj grad et spørgsmål om synlighed og prioritering. Selv på en stor "bystation" som eksempelvis Randers, må man spørge sig frem for at finde ud af, at de i det hele taget sælger togbilletter i 7-11-kiosken. Og brochurer og køreplansfoldere skal man også have hjælp til at finde aller inderst i et skummelt hjørne.

Men værst er dog den manglende kompetance hos de (typisk) meget unge mennesker i kioskerne! I "Kort & Godt" var der trods alt en del "gamle" DSB-medarbejdere, der vidste, hvad de havde med at gøre, og som kunne give ordentlig service, selvom de var tvunget til at rende rundt i en reklame-poloshirt fra Carlsberg, men i 7-11 er det tilsyneladende unge mennesker uden anden relevant uddannelse end et "pølsevenderkursus" ...

I sommeren 2009 gik jeg ind på Kokkedal station for at købe et klippekort, med henblik på at lade mig transportere med DSB First fra Kokkedal til Vedbæk. Forelagt mit ønske svarede det unge mennesker - der i øvrigt udelukkende talte svensk - undrende "hur" (eller noget i den retning). Da jeg havde gentaget mit ønske et par gange hev han tøvende et snusket rute- og zonekort frem fra en skuffe og foldede det langsomt ud over disken, hvorpå han med pegefingeren på kortet gav sig til at afsøge Vestsjælland for lokaliteten "Vedbæk". Efter et par minutters formålsløs venten kunne jeg ikke klare mere og gjorde ham høfligt opmærksom på, at Vedbæk faktisk er en station på netop Kystbanen blot to stop syd for Kokkedal. Dette syntes i den grad at komme bag på både det unge menneske selv og hans jævnaldrende kollega, der under "sceancen" var drevet lidt rastløst frem og tilbage i ekspeditionslokalet, men da jeg insisterede og tillige selv på kortet optalte det aktuelle antal zoner, endte det med, at jeg fik mit klippekort.

7-11 rekrutterer utvivlsomt alt deres personale efter de samme kriterier, så der er desværre al mulig grund til at tro, at dette er, hvad vi fremover må affinde os med. Hvis så de endda bare solgte nogle ordentlige varer og til en rimelig pris ...
Det eneste pæne, der er at sige om kæden, er, at de sælger en ret god kaffe ;-)

Næ, tag til "Arriva-land" - her er de betjente stationer bemandet med uddannet personale, der har det som absolut første prioritet at betjene jernbanens kunder bedst muligt, når de skal købe billetter eller rådgives om rejser! Dette er i øvrigt krævet i kontrakten med Trafikstyrelsen - sært (og egentlig helt urimeligt) at der ikke stilles samme (rimelige) krav til DSB ...

Mvh
LHJ


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak