Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Store besparelser i DSB (Generelt)

af Henrik Hansen, Vejen, 3/2 2012, 16:25 (4464 dage siden) @ L.H. Jensen

7-11 rekrutterer utvivlsomt alt deres personale efter de samme kriterier, så der er desværre al mulig grund til at tro, at dette er, hvad vi fremover må affinde os med. Hvis så de endda bare solgte nogle ordentlige varer og til en rimelig pris ...
Det eneste pæne, der er at sige om kæden, er, at de sælger en ret god kaffe ;-)

7-11 kernekompetance er utvivlsomt ikke salg af DSB's eneste produkt som er rejser, derfor kan det undre at DSB der har valgt at nedlægge billetsalg med eget personale, for istedet at franchaise salget til en kæde af døgnkiosker fra USA !

Derouten startede med indførslen af 'Kort og Godt', som aldrig blev den succes som man forventede og istedet for at kigge på hvorfor ikke, så vælger man istedet et endnu ringere koncept som er 7-11.

Nu skal man ikke skyde for hårdt mod 7-11, de gør jo blot hvad kontrakten med DSB fortæller dem. Skyd istedet mod DSB's ledelse, som overhovedet ikke forstår hvad kundeservice er. Ledelsen består vist idag udelukkende af tidlige studerende fra CBS, som kan mange fine ord som 'performance', 'scorecart' men mangler fuldstædig viden omkring service og konduite - hvilket desværre ofte ses i mærkværdige beslutninger.

Hvis planerne om at nedlægge stort set alle billetsalg og lade resten (på de store stationer) overgå til 7-11, så vil mange blive afskåret fra at rejse med DSB. Der er stadig store grupper af ældre mennesker, der ikke er kan betjene et Nautica billetautomat, og som er afhængige af et betjent billetsalg, men den kunne gruppe passer nok ikke ind i CBS-gutternes regneark !

Næ, tag til "Arriva-land" - her er de betjente stationer bemandet med uddannet personale, der har det som absolut første prioritet at betjene jernbanens kunder bedst muligt, når de skal købe billetter eller rådgives om rejser! Dette er i øvrigt krævet i kontrakten med Trafikstyrelsen - sært (og egentlig helt urimeligt) at der ikke stilles samme (rimelige) krav til DSB ...

DSB må jo være omfattet af en tilsvarende kontrakt og det er derfor nok ikke så let at nedlægge et billetsalg grundet denne kontrakt, men så er det jo bekvemt at skyde skylde på HK (pressemeddelsen fra DSB) som iflg. DSB ikke har været forhandlingsvillige. Sjovt nok er langt de fleste ansatte i billetsalget organiseret ved HK :)

/Henrik


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak