Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

E maskine på Svendborgbanen

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 2/12 2010, 17:32 (4887 dage siden) @ Bent Olsen

Men for nu at gå tilbage til trådens udgangspunkt, så blev der jo spurgt om dampmaskiner i tidens løb. Nu er de helt gamle dampmaskiner ikke lige mit område, men her vil jeg fx henvise til Lars Viinholt Nielsens bøger om Odense-Svendborgbanen. Både den ældre bog fra 1976 og den nye opdaterede bog (som desværre er lidt overset).

Men de store 4-koblede Sy´fyner maskiner blev meget benyttet på banen, det var de ret velegnede til (pga. togenes størrelse og banens stigninger) og det står der mere om heri. De fik hos DSB litra DF.

I DSB-tiden var det D-maskiner i forskellige udgaver (dvs. både de uombyggede og de ombyggede versioner) og sidst i 1950´erne begyndte MT at tage over, for så at det siden endte med Mx, My og Mz.

Der har kørt et særpersontog med en D-maskine og en PR-maskine i forspand til Svendborg. Dette står der mere om i Hans Gerner Christiansens bog "Sådan husker jeg Odense-Svendborg banen". Der er et foto der viser toget holde i Odense. Bogen omhandler mest DSB-tiden, men der er også rigtig mange andre spændende fotos med heri.

Og siden kom så diverse veterantog, som jeg starter med at nævne. Der har sikkert været andre typer forbi også.

Mvh
Claus


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere
DSB MY1115

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak