Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flere billeder fra familiealbummet

af OJK37, 3/12 2010, 04:21 (4887 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej.
Foto 3 er fra HTJ - det afsløres af de helt specielle skærme på tagrytteren på personvognene, som er/var en OHJ/HTJ specialitet.
Men hvordan kan "Jernbanen" anføre copyrightsymbol, når samme foto findes som postkort, (jeg er i besiddelse af et sådant!), og "Jernbanen" kan da ikke være pseudonym for Tommy Nilsson, for det er jo ikke Tommy der har taget billedet?
Og ihukommende en tidligere tråd:
"Der gælder en særregel om beskyttelsestiden for fotografiske billeder fremstillet før 1. januar 1970, jf. ophavsretslovens § 91, stk. 5. Disse fotografiske billeder er ikke omfattet af ophavsretslovens 50-årige beskyttelse, men er omfattet af den tidligere fotografilovs 25-årige beskyttelse. Beskyttelsestiden for disse billeder er således udløbet, og det er derfor tilladt at fremstille eksemplarer af disse billeder og gøre dem tilgængelige for almenheden uden tilladelse fra fotografen."
Er der gået inflation i anvendelsen af copyright?
Der skal fra min side dog ikke herske tvivl om, at så vidt fotografens navn er kendt bør det anføres. Jeg tænker tilbage på de unge år i DJK (først i 60'erne), hvor der blev byttet, købt og solgt billeder på møder; jeg har mange billeder fra den tid, men der står intet på bagsiden!
Nå, det var bare lige en "strøtanke".
Ole-Jørn


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak