Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB MY 1101, kontrakt, snerydning.

af Steff, 4/12 2010, 15:50 (4864 dage siden) @ Steff

Kontrakt vedr. snerydning på Banedanmarks strækninger.

Hvert år i august/september måned, udbyder statens infrastrukturforvalter på jernbaneområdet, Banedanmark (BDK), et antal kontrakter til jernbaneoperatører for snerydning det kommende år. Det drejer sig om EU standardkontrakter udfærdiget efter gældende bestemmelser for offentligt udbud.
Det er op til udbyderen (BDK) at sikre sig den bedst mulige kontrakt og til billigste penge. Dermed ikke forstået, at det skal være BILLIGSTE tilbud, men det tilbud, der samtidig giver den størst mulige (forsyning)sikkerhed og dermed implicit anvendelse af statens midler.
Udbyderen (BDK) skal ligeledes tilsikre sig, at den eventuelle byder opfylder dansk lov. Ligesom med udbud af kontrakter til kørsel, Arriva (nu DB), DSBFirst, SJ mv., skal tilbudet være af en sådan karakter, at der ikke kan ydes indirekte eller direkte tilskud (overføres skjulte midler/materiel) fra andre selskaber/staten. Tilbudet skal altså regnskabsmæssigt være fuldstændig gennemsigtigt.
Staten (BDK) har så for sammenligningens skyld, tilladelse til at udfærdige et kontrolbud.
Udbudet er i mange omgange gået til flere forskellige private operatører, hvor det desværre viste sig, at en eller flere af byderne ikke kunne/ville opfylde kontrakten, når det blev nødvendigt med et sneberedskab. Deres lokomotivmateriel og personale har ikke kunnet frigøres helt eller delvist i den ønskede periode (det samme har gjort sig gældende for kørsel med målevognstog!).
DSB museumstog opfylder i dette henseende helt og holdent EU bestemmelser om udbud og har bl.a. i år vundet budet om sneberedskab/rydning på flere strækninger under BDK. De tjente penge går bl.a. til overarbejdsbetaling for det implicerede personale, vedligeholdelse af materiel, af betaling på andre udgifter i.f.m. kørslen (bl.a. ATC) mv.
Som personale anvender DSB museumstog nogle af deres faste Lkf eller indlejer Lkf med de fornødne attester og betalingen heraf som ovenfor anført.
Det korte af det lange, DSB museumstog opfylder gældende danske – og EU regler og bestemmelser for at byde ind på lige fod med andre bydere, private som statslige, men var altså bedst, bl.a. på forsyningssikkerheden (gennemførelse af kontrakt). Flere private godkendte bydere har ikke kunnet stille med det fornødne materiel eller mandskab, hvorfor de ikke har budt eller blevet vraget af andre hensyn.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak