Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Seværdighed af Jernbanemateriel

af UTJ, 15/9 2010, 18:38 (4971 dage siden) @ Steff

Godaften Niels.

Det her er godt nok ”nørded”, men meget morsomt alligevel– synes jeg! D´herre Wilcke og Plum må beskrive endstate. Jf. deres beskrevne får de tre nye ex. DSB Pah vogne de tidligere numre fra HFHJ Eco vognene. De var nummereret DK 76 (Eco 6201), DK 77 (Eco 6218) og DK 78 (Eco 6208). Men korrekt er det jo, at de tre nye ex. Pah vogne får numrene fra kun TO tidligere Eco vogne nr. DK 76 og DK 78 SAMT den oprindelige HFHJ vogn 73. Og årsagen er jo den simple, at netop den tidligere Eco vogn HFHJ DK 77 stadig eksistere i 1981 jf. vedhæftede fotografi som du også rigtigt skriver.
Så miseren til i hvert tilfælde min lille forvirring er åbenbart kombinationen af Wilcke/Plum beskrivelsen med nummereringen af de nye vogne som ex. Eco nr., samt at den nye D 73 (Pah 014) mangler i skemaet under afsnittet HFHJ. Jeg (og andre?) kendte slet ikke til denne vogns eksistens. Puha!
Så igen må man konstatere, at et fotografi siger mere end 1000 ord. Det er egentlig rigtigt godt med dette lille forum videnmæssigt og tilmed rigtigt hyggeligt!

Ret mig hvis det er forkert. D 73 var HFHJ's postvogn og DK 76 og 78 var pakvogne. 76 og 78 var tidligere Dah-vogne, der var omdannede Pah-vogne, som allerede i DSB-tiden blev til pakvogne. D 73 var derimod købt af DSB med postkontor etc. Da Dah-vognene blev indrettet fik vognene i øvrigt harmonikaer, mens Pah-vognene fortsatte uden.
Det er helt rigtigt at DK 77 (den sidste tidl ECO-vogn) stod i en del år i Hundested. Jeg så den aldrig ude at køre. Den stod sammen med gamle D 73 som også først senere blev ophugget. Den gamle D 73 fra 1916 var vist banens postvogn inden banen fik den nye D 73.

D 73 (den nye) blev hurtigt ommalet, mens DK 76 og 78 fortsat kørte rundt i de beskidte DSB-kulører. Inden banen opgav de to DK'ere blev den ene dog ommalet i rødorange som D 73.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak