Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Busser og sønderjydske automobilselskaber

af Ove Nygaard @, Fredericia, 16/9 2010, 07:45 (4970 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels.

Med henvisning til debatten om Rangerbjerget i Padborg. Nej, du var ikke baretidligere privatbanemand, du var og er rigtig banemand. I tilgift løste du en masse opgaver for privatbanefællesskabet, som er "second to none" - hvis nogen skulle have glemt det.
Og tilbage til busserne, som du om nogen har ekspertise i.
Busserne ved rutebilstationen i Tønder er svære at identificere, og dit bud på, at en af dem kan være fra Haderslev Automobilselskab er realistisk. Det kan også være fra Aabenraa Automobilselskab, som "i min tid" havde ruter til både Tønder og Bredebro. Men det er korrekt, at DSB busser aldrig viste sig på disse kanter. De havde til gengæld deres storhedstid i det østlige Sønderjylland og på Als, hvor den første DSB rute startede i 1932.
Og når jeg ser bygningen ved rutebilstationen i Tønder, minder det mig om en af mine "gerninger" i mine næsten 17 år i det sønderjydske: Jeg var som chef med til at indstille bygningen til salg og nedrivning, uagtet at den var fredet. Men den var altså lige ved at "tømme kassen" i vedligehold. Ikke alle så med sympati på den beslutning, men vi har jo gennem årene været nogle, som nødvendigvis en gang imellem har måttet se på omkostningerne ved at drive jernbane.
Og så nåede jeg også at blive "bus(se)mand" ved Odderbanen, inden vi solgte busserne der i oktober 1997. Her var det heller ikke alle, der var enige i den beslutning, men det er jo ofte de, som ikke sidder med det egentlige ansvar, som ved, hvorledes tingene skal drives.

Bedste hilsener til "busdebattørerne" og til min gode banekollega, Niels.

Ove


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak