Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rangerbjerget i Padborg

af Ove Nygaard @, Fredericia, 17/9 2010, 15:21 (4968 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy af St. Merløse
Du har rigtig været på markvandring på min gamle grænsestation. Her lidt mere fra "hestens egen mund":-D
Som svar på et par af dine spørgsmål:
Jeg var tilfældigvis - efter adskillige år, hvor jeg ikke har været på de kanter - tirsdag den 7. september i Padborg og havde et par timers ophold, som jeg (også) brugte til at kikke mig lidt omkring. Derfor kunne jeg genkende dine billeder fra det tilgroede rangerbjerg. Da jeg ikke havde min sikkerhedsvest på, var jeg udelukket fra at krydse sporene, og der var nok ikke nogen, der ville lade mig gå uhindret over sporene med henvisning til min "fortid".
Du har ret, det er en lang station med mange spor. Jf. tidligere svar var jeg med, da vi sikrede grænseopgavernes forbliven i Padborg i 70'erne. Læssevejen bruges ikke mere, men de sidste par spor er dog flot vedligeholdt, så måske er der planer om "et eller andet". (hvad?). I storhedstiden var der en livlig trafik med omlæsning fra lastbil til tog af kød, æg, smør m. v. og ikke mindst fisk, som blev sendt sydpå i lange tog.
Pakhuset, godsterminalen, står tom. Den afløste den nedslidte gamle godsterminal i 1984 - blev rent faktisk indviet 19. juni 1984 samme dag, som Odderbanen fejrede 100 års jubilæum (uden at de to begivenheder har noget med hinanden at gøre:-P)
Planer fra sidst i 60'erne gik ellers ud på, at en ny DSB stykgodsterminal skulle placeres i speditionsområdet vest for stationen og på et helt ny areal vest for Oksevejen - vejen til Padborg grænseovergang -, og man kunne derfor indtil for få år siden se et flot sidespor til dette område med omløbsspor og det hele, ligesom vejskæringen var sikret med blinklyssignal. Kun få vogne nåede over vejen, bl. a. blev der en enkelt gang rangeret en enkelt godsvogn til en lagerbygning tæt ved vejen - den bygning, der i dag rummer fragtcentralen. Og det er korrekt, at der var adskillige private sidespor vest for stationen til de mange speditionsvirksomheder, som bl. a. omlæssede stykgods og videresendte som samlegodsvogne m. v. At den "nye" godsterminal blev anlagt på den gamles plads, skyldtes hensynet til behovet for så sene sluttider som muligt. Den opmærksomme iagttager vil kunne se, at stykgodstog kunne afgå direkte fra pakhushallen til nord (og syd forden sags skyld), hvorfor godsvognene kunne "lukkes" senest muligt. I terminalens levetid blev den anset for at være en af Danmarks mest effektive stykgodsterminaler, men alligevel....:-(
Sidesporene i nordenden hænger sammen med etableringen af Kombiterminalen, der blev indviet i august 1987. Udtrækssporet hertil fortsatte igennem "hullet" under motorvejen (det "hul" der kan bruges til et evt. kommende dobbeltspor, hvilket blev "sikret", da motorvejen kom til Sønderjylland sydfra i 1978), og sporet er forlænget til interesserede virksomheder, men benyttelsen er formentlig yderst beskeden, da lastbiler klarer (næsten) alt. En overgang kunne "sidesporpolitikken" næsten formuleres således: Det er altid "rart at have" et sidespor ind til virksomheden. Bov kommune, som var en rigtig transport(venlig)kommune, var meget samarbejdsvillig m. h. t. etablering af kommunale stamspor.
Og du fik også hilst på resterne af Tørsbølbanen. Der hvor du har set en asfaltsti (som fortsætter til Rådhuset, nu borgerservice) begynde lidt nord for stationen, lå de såkaldte "Smedebyspor", som er fjernet, og arealet solgt til kommunen. Hvis du havde haft kræfter til en fodtur langs med resterne af banen, ville du adskillige kom nordøst for Padborg være løbet på den mindesten, der står ved (tidligere) Tørsbøl station, og som markerer datoen for nedlæggelsen. Det kan du gøre, næste gang du får "grænselyst". Det er dog lettere at kikke ud af vinduet på Sønderborg-toget, som nu ganske vist farer forbi snart med 100 km/t efter etablering af nye spor på denne bane.:-) Du skal kikke ud i højre side i køreretningen mod Sønderborg, og du skal være meget årvågen for at ane den i krattet.
Og ja, det var (vist) banetjenesten, der (efter min tid) holdt til, hvor Contec/BLDX/CFL holder til i dag. Men sikke da en gang roderi. Jeg kan næsten høre nogle røster (fra "fortiden") sige: "Det var ikke sket i ..... tid".:-D
Bedste jernbanehilsener
Ove af Fredericia


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak