Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kulminen i Qullissat (Billeder) (Generelt)

af Anders ⌂, Copenhagen, 13/6 2012, 11:12 (4307 dage siden) @ Anders

Hej igen

Så fandt jeg lidt litteratur frem.
Først vil jeg henlede opmræksomheden på skema og dette forum. Jeg håber mine skemaforsøg kan læses. Læs: "jeg gider ikke rode mede med det"

I Qullissat som ligger i nærheden af Qutdligssat (Som jeg ikke ved hvad er) men der forekommer forvekslinger imellem navnene. Kulminen hedder Qullissat som den også benævnes her i indlægget.

Der har været mange lok. Alle Ruston & Hornsby med 2 aksler Diesel mekaniske og type LBU med numrene:
Bygge nr. År
393338 1956
404971 1956
427803 1958
452291 1960
466583 1961
476113 1962
497732 1963
Alle købt nyt og sidenhen ophugget på stedet.

Der hvor der angives at stå lok i minegangene er følgende miner og følgende lok:

Mesters Vig Blymine: Mine åbnet 1952 egentlig minedrift 1956 og lukket 1963
Fabrikat Bygge nr. År Minegang i niveau
Ruston & Hornsby 404978 1957 415
Ruston & Hornsby 427814 1958 335
"Minegane niveau ??? men det står opgivet. Måske meter over havet eller bare et nummer navn på på gældende minegang???"

Sorte Engel Bly og Zinkmine Mine åbnet 1972 og lukket 1990 4 km minegange i 600 meters højde. Svævebane imellem mine og lagerbygning på havnen i Marmorilik
Fabrikat Bygge nr. År
Clayton xxx 1972
Clayton xxx 1972
Clayton xxx 1972
Clayton xxx 1972
Clayton xxx 19?
Clayton xxx 19?

Så det er altså ved disse to miner I skal medbringe stavlygte og flash samt lidt indbrudsværktøj.


Jeg en iagttagelse angående lok på Foto fra Qullissat kulmine. Se disse link.
Link 1 Lok bagfra
Link 2 lok forfra
Link 3 lok højde side
Dette lok er affotograferet på hele tre fotos med samme motiv, taget angiveligt samme dag, tidsmæssigt umiddelbart efter hinanden grundet med lok og vogne er i samme position. Lok er Demag type Ml 15. Ingen tvivl. Et sådan lok er ikke opgivet på Qullissat minen. Der findes dog to Demag ML 15 i Grønland nemlig i Minen Mesters Vig Blymine, som jo ophørte i 1963 og derfor kunne de to lok jo godt have haft 9 yderligere virksomme år i Qullissatok. Eller foto er fejlagtigt opgivet til at være fra Qullissat men i virkeligheden fra Mesters Vig??? Disse fotos er dog på en øjensynlig seriøs web side som jeg vurderer til at være pålidelig og derfor er locations for disse opgivet rigtigt. Er der nogen som har fotos herfra eller som kan verificere location ud fra fotos på før anviste links? Jeg synes det passer meget godt med omgivelserne som blev beskrevet i beretningen fra Qullissat af K. B. Andreasen

Alt det her vidste jeg intet om hvis ikke jeg havde mine kilder:
Smalsporede Industribanemotorlok 3. del år 2005 af Peter Andersen
Fotos er fundet på Arktisk Institut's web side http://www.arktiskinstitut.dk/

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak