Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kulminen i Qullissat - Sp. om Marmorilik (Generelt)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 28/8 2012, 12:30 (4257 dage siden) @ Søndenfjords

Hej Søndenfjords og alle andre med interesse i den grønlandske industribane/minedrift historie :-)

Så er sommeren veloverstået og der er mere tid til fordybelse igen herinde, blandt lige sindede. :-D

Selvfølgelig har jeg da billeder fra Maamorilik, men disse vil jeg lige vente lidt endnu med at bringe, da jeg gerne vil ledsage dem af forskellige data som jeg ikke har i nærheden lige nu og som ikke kan findes på nettet, da det bl.a. drejer som en beretning skrevet af kioskbestyreren på stedet fra tiden før krigen.
Denne omhandler selve marmorbrudet i Maamorilik, ligesom mine billeder hovedsageligt viser dette område samt Den Sorte Engel ude fra.

Indtil da, hvis man skulle ønske at se billeder samt læse førstehåndsberetninger fra tiden hvor Den Sorte Engel var i drift, kan jeg varmt anbefale John Malmer hjemmeside, som er meget spændende og detaljerig at surfe rundt på :-)

Men for at folk ikke skal føle sig helt snydt, vil jeg da lidt længere nede i tråden, senere på dagen bringe nogle billeder fra Kryolitbruddet i Ivigtut ;-)

Med bjergtagende hilsen
Klaus :-)

--
[image][image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak