Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidespring til Ivigtut (Generelt)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 28/8 2012, 13:34 (4251 dage siden) @ K.B.Andreasen

Vil starte med at gøre opmærksom på at selvom der nu er blevet oprettet et jernbane historisk forum her på siden, så finder jeg det mest rigtigt at bringer disse billeder her, så der er en hvis sammenhæng, nu da tråden alligevel har udviklet sig til at omfatte større dele af den tidligere grønlandske minedrift :-)

Men i forsommeren var jeg også så heldig at kunne aflægge besøg ved det tidligere kryolitbrud ved Ivigtut :-D
Til forskel fra resten af den tidligere minedrift i Grønland, så er Ivigtut forholdsvis godt beskrevet, så det vil jeg afholde mig fra, der er sikkert er mere kompetente folk til det ;-) Har man lyst til et hurtigt resumé, kan man dog finde et her, eller i linket til geoviden, som findes længere oppe i tråden, her er der også lidt samtidige billeder og en sporplan. :-)

I modsætning til Qullissat, så er der ikke mange spor tilbage i landskabet af minedrift da, man på det tidspunkt var begyndt at levere sådanne områder tilbage til naturen "som det så ud før hen". Dette er jo selvsagt ikke helt muligt. Så der er stadig glæde med at færdes der og nyde historiens vingesus. :-)

Selve bruddet der var åbent, ligger i dag som et vandfyldt hul i den ene ende af området, og kan vel bedst sammenlignes med det tidligere stenbrud på Hammeren på Bornholm.
Spor er der ikke meget tilbage af oven vande, faktisk kun ladet fra en tipvogn og nogle hjul, der er stablet op så det ligner en hel vogn :-P Til gengæld når man dykker ved den gamle havn, ligger der en del gamle vogne (og andet skrammel). Det skal siges at bunden skråner kraftigt nedad, men mellem 10 og 20 meters dybde skal der ihvertfald nok ligge ca. 15 tipvogne.
Det meste er blevet fjernet der er dog stadig flere bygninger tilbage, nogle sat lidt i stand så de kan lejes ud til turister eller bruges af personale fra Marinestation Grønnedal der ligger ca 4.5 km derfra. Desuden er der indrettet et lille mineralmuseum der har åbent når stedet besøges af krydstogt skibe.
Der ud over er kirkegården et besøg værd, og et hurtigt kig på gravstene vidner om at det ikke har været et helt ufarlig arbejde.
bagerst i området er alt overflødigt skrammel blevet dumpet bag store stenbunker (ude og syne, ude af sind), og dermed er området bragt "tilbage til naturen". Men det ser også ud til at nyere skrammel er kommet til med tiden...

Endnu engang må jeg beklage der er modlys på nogle af billederne, de fleste er taget ved aftentide og der stod solen altså lige i det drilske hjørne :-P

[image]
Udsigt over Ivigtut fra vejen mod Grønnedal

[image]
[image]
[image]
[image]
Efterladte køretøjer og maskiner

[image]
[image]
En vandring på kirkegården afslører at folk kom fra hele landet, og minsandten om der ikke også var en fra hjemstavnen

[image]
[image]
[image]
Hvad der er tilbage af huse

[image]
[image]
[image]
[image]
Selve bruddet som det ser ud i dag

[image]
Havnen/udskibningsområdet. Alt er væk

[image]
[image]
Efterladt materiel læsset med kryolitblokke

[image]
Og til slut, hele området set fra vandsiden

Håber at I nød denne lille tur, til et tidligere stk. dansk industrihistorie. Har sagt det før, der blev taget mange flere billeder, dette var kun et lille udvalg ;-)

Mvh Klaus

--
[image][image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak