Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Banedanmark kræver dagbøder for forsinket Limfjordsbro (Generelt)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 2/12 2012, 14:21 (4156 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 2/12 2012, 14:32

Selv om både overskrift og billede er forkerte, ved vi jo, hvad der menes;-).

P4 Nordjylland, hvorfra historien stammer, har dog illustreret historien korrekt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Akke ja, hele denne historie er en skandale, og der er rigtig mange, der er mildest talt rasende over hele forløbet (mig selv inklusive) så jeg håber der ruller hoveder i BaneDanmark for overhovedet at have sendt opgaven i udbud - det var slet ikke nødvendigt - og for en alt for slap projektkontrol.
Og hvis der stadig er noget, der fungerer hos BaneDanmark, så håber jeg at de både rister og steger MT Højgaard for at have sendt en så oplagt akutopgave i armene på de polske amatører, mens dygtige smede og svejsere her i Danmark er ledige eller må arbejde i Norge, og alt imens at regeringen opretter akutjobs i desperation over, at der ikke er jobs at få for dygtige og arbejdsduelige danskere.
Havde opgaven gået til f.eks. Jørgen Bladt i Aalborg, så havde broen været køreklar nu, den kunne have været Made in Aalborg i ét stykke, lige til at løfte på plads for Samson senest på det planlagte tidspunkt i midten af november (den var jo som bekendt ikke blevet afmeldt - rigtig professionelt, ikke ? - og måtte jo som bekendt sejle afsted igen med uforrettet sag - forhåbentlig på MT Højgaards regning!).

Det virker som om, at de polske amatører sørme er nødt til at hjælpe os, fordi vi ikke længere selv kan finde ud af håndens arbejde her i landet - men mon ikke at det er lige omvendt !?!
I første omgang gik historien ud på, at broklappen skulle nittes sammen efter de gamle tegninger, så der i skyndingen ikke behøvedes nye beregninger, eftersom at den gamle broklap jo ligesom havde bevist, at den kunne holde til daglig udendørs brug i over 60 år.
Fint, tænkte "man", vi kan jo nok ikke længere finde ud af at nitte her i Danmark, den slags gør de stikkert stadig i Polen.
Men hvad får vi så tilbage - en såkaldt svejst såkaldt konstruktion - leveret på ryggen af utallige østeuropæiske lastbiler, helt i tidens (manglende) miljøånd.

Det kunne vi akkurat ligeså godt selv have lavet - og meget bedre - på kajen i Aalborg, og selvom det havde kostet nogle procent mere, så havde samfundet sparet og tjent det ind igen, ved at have haft en færdig bro allerede på nuværende tidspunkt, og ved at de danske arbejdere troligt havde betalt skat af deres indtægt for arbejdet, i stedet for at gå ledige.
Som det er nu, så taber alle på det - og vel især samfundet, nu hvor endnu en del af vores allesammens midler forsvinder ud af landet, og hvor Vendsyssel jernbanemæssigt er gået i stå, sådan at DSB mister passagerer og FF Skagen nødtvunget må transportere utallige containerne pr. gummihjul ude på motorvejen.

Jeg håber at polakkerne må bøde for deres makværk, så de som minimum ikke får så meget som en bøjet Eurocent ud af deres såkaldte arbejde, samt at MT Højgaard som minimum ligeledes ikke får noget som helst ud af det, andet end en alvorlig ridse i omdømmet og får udstillet deres manglende samfundssind og manglende evne til at håndtere en - trods alt - så overskuelig opgave, og eventuelt (meget gerne!) sammen med et klækkeligt underskud på opgaven også vil blive prioriteret meget lavt ved fremtidige udbud af tilsvarende eller andre opgaver.
Her var der en oplagt mulighed for at købe dansk kvalitet, uden at det skulle i udbud, sådan at der kunne oprettes danske jobs til dygtige danske svejsere til en dansk opgave her i Danmark.
Her har alting til gengæld fejlet totalt, på grund af den omsiggribende discountholdning i dagens Danmark.

Nå, jeg har prøvet at formulere mig så pænt og nogenlunde artikuleret som jeg kunne, selvom jeg (og sikkert også mange andre) er aldeles rasende pga. ovenstående - og fortsat må skrumple afsted i køresygskvalmende bumlebusser, fordi hele denne farce har været grebet så amatøragtigt an.
Desuden, så lur mig om ikke det bliver sådan, at hvis det skulle lykkes at få den omgang polske klamphug til at hænge sammen og få det hejset på plads, så skal der føres fast kontrol med broklappen årligt eller måske endda flere gange om året, i hele resten af dens levetid, for at undgå alvorlige ulykker, og at det hver eneste gang - ikke hvis, men NÅR - de finder revner i svejsningerne, hver gang af sikkerhedsmæssige grunde vil være årsag til aflysning af togtrafikken til Vendsyssel, med hele dette bus-cirkus til følge, som vi har oplevet i år - eller som minimum reparationer i nattens mulm og mørke fra en pram med kurvelift, med overtids- og søndagstillæg, for ikke at genere togtrafikken.
Det medfører endnu flere tab for samfundet - og hvem skal betale for dét ?. Forhåbetlig MT Højgaard eller de polske klatsvejsere!

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak