Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vinterkrig på Østbanen (+ 21 fotos)

af Lars B. Christensen ⌂, 27/12 2010, 17:53 (4863 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Som et supplement til Allans flotte billeder fra Østbanen, følger her en serie fotos fra den 26. december:

Kl. ca. 10.40 ankom Lint 39 med toget fra Køge. Flere passagerer skiftede over til den indsatte togbus på Rødvig-strækningen, der afgik et par minutter efter ankomsten
[image]

Umiddelbart efter at toget var afgået mod Fakse Ladeplads, trillede Contecs MY 1154 ind med MX 1041, der var blevet gravet fri af snedyngerne ved Klippinge. Det automatiske anlæg ved overkørslen måtte sættes i gang manuelt
[image]

Den bjærgede MX 1041 i Hårlev
[image]

Efter nogle minutters ophold ved perronen, afgik MY 1154 og MX 1041 mod Fakse Ladeplads
[image]


Sneslyngen MF 101 var ikke i brug, men henstod ved det gamle varehus
[image]

Da MY 1154 + MX 1041 var afgået, blev der plads til at ØSJS Mx 42 (ex. MX 1005) kunne komme ud. Men det automatiske sporskifte fra værkstedet drillede, og kosten måtte i brug for at få sneen væk. Langs taget på den gamle remise, hang lange istapper
[image]

Efter et par forsøg, lykkedes det at få MX 42 ud fra værkstedet
[image]

Ved perronen i Hårlev blev en del af sneen ovenpå sneploven fjernet med en spade. De rejsende mod Køge, fulgte med i arbejdet
[image]

Omkring kl. 11.30 afgik MX 42 mod Rødvig
[image]

Allerede umiddelbart efter overkørslen i Hårlev, kom sneploven i brug
[image]

Ved 12-tiden var Lint 39 tilbage i Køge, hvor der ventede et ca. 40 minutter langt ophold, førend turen atter gik mod Fakse Ladeplads. I Egøje holdt i øvrigt et af Regionstogs gule Lint, der var brudt sammen.
[image]

Ved 13-tiden holdt MX 42 i Klippinge, hvorfra det kort efter returnerede til Hårlev. På strækningen mellem Hårlev og Klippinge var flere overkørselsanlæg blevet ødelagt.
[image]

Selve stationen i Klippinge var omdannet til et snelandskab. Østbanens rendegraver havde dog fjernet en del af sneen på de to spor
[image]

Den indesneede RT Lint 34 holdt umiddelbart syd for Klippinge
[image]

Assistance var på vej i form af MY 1154, der ankom til Klippinge kl. 13.40. MY 1154 havde fået påmonteret en særlig kobling, så det kunne tage Lint 34 med på slæb
[image]

Langsomt nærmede MY 1154 sig den nødstedte Lint, hvorefter flere af Regionstogs og Contecs folk sprang ud, for at koble MY 1154 og Lint 34 sammen
[image]

Sneen lå højt på sporet ved Lint 34, og standsede al kørsel mod syd
[image]

Da MY 1154 ankom, blev afhentningen af Lint 34 et tilløbsstykke for de lokale beboere i Klippinge
[image]

MY 1154 afgik ikke lige med det samme. Først skulle det tjekkes at Lint 34 kunne køre, og det blev til flere ture nogle meter frem og tilbage, for at konstatere at alt var i orden
[image]

Endelig omkring kl. 14.30 kunne MY 1154 returnere med Lint 34 til Hårlev. I spor 2 holder Østbanens rendegraver, der snart efter også forsvandt fra Klippinge
[image]

Til slut et foto fra Rødvig, hvor sneeen også lå højt
[image]

Mange hilsner
Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak