DI vil have busser istedet for tog :-(
Når politikere tænker på gods på jernbaner i Danmark, er det nok noget med at køre nogle paller fra fra Sæby til Nykøbing F. Det er jo ikke langt nok til at det kan betale sig at skulle køre hen på stationen med en lastbil først. Derfor har de ladet sig overtale til at afvikle jernbanegodset.
Vi tager et eksempel:
Tidligere blev der leveret tømmer og brædder til mange danske trælaster på svenske O-vogne. Helt lokalt husker jeg at Kvistgård og Hornbæk hver fik et par vogne, som de selv kunne nå med gaffeltruck. I Helsingør måtte man på læssevejen og få det på sin egen lastbil, fordi trælasten lå lidt for langt fra banen.
Jeg tror at en politiker vil tænke, at vognene nok kom fra København eller sådan noget, men når de blev trukket i land fra færgen i Helsingør havde de jo kørt 1700 km allerede, sammen med måske 30 andre vogne.
Citronerne fra Spanien kan vel også transporteres i containere på tog fra Spanien til Grøntorvet, hvis de altså havde sporforbindelse.
Som tidligere nævnt har Christiansborg også fået hjælp af jernbanens egne folk, men det er over min fatteevne!
I Tjekkiet,Schweiz og Østrig kører der da meget gods til virksomheder i mange byer. Det kræver simpelthen bare at sidesporene ikke bliver fjernet.
ØV
Venlig hilsen
Ped