Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Presenning nummer ? (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/2 2013, 11:56 (4093 dage siden) @ legobrian
redigeret af Erik V. Pedersen, 9/2 2013, 12:09

Hej: jeg har et ?
Togvogne med presenning nummer: 10115
kan man finde ud af hvilken banestrækningen, ud fra nummeret.

[image]

-----------------

Kun hvis der er nogen der kan genkende træerne i baggrunden ;-)

--
-Svend B J

-----------------

Presenningnumre var alene løbenumre --som numrene på en jernbanevogn--, der jo heller ikke umiddelbart siger noget om hvor en vogn befinder sig. Hvis man har fortegnelser over, hvor en vogn var stationeret på et tidspunkt, kan man evt. klare den, --men ikke en presenning.

Nummeret kunne fortælle noget om, hvornår den var indkøbt og taget i brug. Blev de udleveret til en afsender af en vognladning, kunne man notere, hvilke presenninger, vedkommende havde fået og sikre sig, at de kom tilbage på den læssede vogn. Ankom en vogn med presenninger og blev stillet tilrådighed på modtagerens eget sidespor, kunne man via numrene sikre sig, at de blev tilbageleveret med den i øvrigt tomme vogn.

Ved vognladningsvise forsendelsers overdragelse til danske privatbaner, eller til udenlandske baner, var det af betydning, at man kunne se, hvilke presenninger, der dækkede læssene (og at få dem retur efter aflæsning).

Skulle et antal presenninger sendes fra en station til en anden, eller sendes ind til et presenningdepot, skulle presenningerne sammenlægges/-rulles på en sådan måde, at nummeret vendte ud, og anføres på en tilsvarende følgeseddel/fragtbrev. Specielt her -hvis en af presenningerne f. eks. skulle til reparation- var det jo af betydning, at denne kunne kendes fra de øvrige intakte presenninger.

Inden presenninger blev sammenlagt/-rullet skulle de være rene og tørre. Kunne stationerne ikke selv klare en rengøring og efterfølgende tørring eller evt. reparation, var der på nogle større stationer specielle vaskepladser og presenningtørrehuse(-skure)samt mulighed for reparation, f. eks. København Gb og Aarhus G.

I DSB ordreserie J omtaltes alt om behandlingen af presenninger over 5-10 sider (alt efter årgang/udgave), så der var derfor ikke meget at tage fejl af -- Intet var overladt til tilfældighederne ! ! ! :-).

"Det eneste" man således ikke kan sige/udlede noget om, er hvor presenningen befinder sig - de "flagrede" rundt i landet fuldstændig tilfældigt.

------------

I øvrigt kunne nogle fotos af nogle presenningtørrehuse/-skure være en god ting til brug for modelbyggerne - Prøv at kikke i skrivebordsskufferne.

(LOKOMOTIVET har bragt en fin tegning af en sådan bygning - jeg husker ikke lige årgang og nummer, men det er der nok en/flere andre, der vil være behjælpelig med :-) )

[image]
DSB Mm 755+751, Kbh.Gb, v. Dybbølsbro. 18. september 1972. -- S-toget på dette sted, den dag, er en historie for sig, men i baggrunden -over S-toget- ses presenningtørreskuret på København Gb. Her anes det -trods afstanden- at huset/skuret er opbygget som en skråtstillet persienne, så der kommer masser af frisk luft ind til de nyvaskede presenninger.


Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=februar-2013


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak