Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Grøn transport (Trafikpolitik)

af Tolpen, 27/8 2013, 10:42 (3894 dage siden) @ BoergeOf61


Grunden til, jeg mener, forslaget kan være overflødigt, er projekter bl.a. i EU-regi om metoder til placering af trailere og containere på togvogne.

Jep, der er mange projekter. Fælles for dem alle er, at de enten kræver investeringer på landjorden i terminalerne (Modulohr m.fl), eller at vognene er tungere og dermed ikke kan laste så meget (Megaswingg). Eller også begge dele.

En væsentlig usikkerhed er iøvrigt, at længden på en trailer er til diskussion. Hvis trailerlængden øges med en pallelængde, vil der næppe være nogle af de eksisterende bærevogne, der kan anvendes. Samtidig giver det også bøvl, at flere 45 fods containere kommer frem på markedet, når nu containervognene er beregnet til 20 eller 40 fod.

Der mangler vel relativt simpelt en (EU) standard for længde, vægt, løftbarhed osv

T


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere
Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak