Spørgsmål om U-signalet (Generelt)

af L.H. Jensen, mandag 16. september, 2013, 23:31 (2874 dage siden) @ jaer

Signalet på Mortens billede er ikke et U-signal men SU-signal, og det kan vise to grønne.

U-signalet på Aalborg station (gælder begge ender) er udstyret med to grønne lanterner,men ingen af dem kan vise "Kør igennem".

Det er historiske årsager, at de står der. Mod syd havde man planer om at etablere linjeblok og fjernstyring, dengang (omkring 1965-70) sikringsanlægget blev bygget. Rent faktisk findes der henvisninger i de sikringstekniske planer for Aalborgs anlæg til nogle AM-signaler syd for Aalborg. Og så var to grønne meget naturligt.

/Jan

Hmmm ..., det var just også min første antagelse, altså at det er SU-signalet, vi ser, men efter at have konsulteret TIB (omend den meget skematiske sporplan giver et vist "fortolkningsrum" - forhåbentlig dog ikke for lokomotivførererne ...) - må jeg nok mene, at det rent faktisk er U-signalet, vi ser ...
Og forklaringen på den øverste lampe giver du jo selv sammen med Henrk Hansen (i andet indlæg)

vh
LH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere
DSB ME1504

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen