Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Eurofirma vogne (Generelt)

af mss ⌂, 9/10 2013, 15:01 (3845 dage siden) @ ozzie

De indledende øvelser lavede DB i 1972 med de to LHB-prototyper ABwümz227 og Bwümz237, disse to vogne havde sikkede sider og Minden-Deutz bogier.

Derefter fulgte (1975?) yderligere 10 1./2. kl. prøvevogne. De var alle forskellige, og bygget af forskellige fabrikker, de tyske kom dog tættest på serievognene.
5 stk. blev indsat hos DB (i hhv. oceanblå/elfenben og Olympiablå m. hvid stribe), 2 hos SNCF (Begge i grå/hvid "Corail" bemaling) og 4 hos FS (Orange med hvisd stribe).

Serieleveringen omfattede 520 vogne der fordelte sig således:
DB: 100 1.kl. vogne (DB Avmz 207)
ÖBB: 25 1.kl. vogne (ÖBB Amoz -senere Amz)
ÖBB: 75 2.kl. vogne (ÖBB Bmoz -senere Bmz)
FS: 30 1.kl. vogne (FS Az)
FS: 70 2.kl. vogne (FS Bz)
SNCB: 20 1.kl. vogne (SNCB A I6)
SNCB: 60 2.kl. vogne (SNCB B I6)
SBB: 20 1.kl. vogne (SBB Am)
SBB: 20 2.kl. liggevogne (SBB Bcm)
SNCF 100 1.kl. vogne (SNCF A9u)

Bestillingen lød oprindeligt på 500 vogne, de 20 SBB liggevogne var en efterbestilling.

Vognene til ÖBB, FS og SNCB, samt de 20 SBB 1.kl. vogne og 8 SNCF vogne leveredes i orange med hvid stribe. Resten i de respektive baners standardbemaling. SBB-liggevognene var blå med hvid stribe som TEN-sovevognene.
Et antal af de belgiske 2.kl. vogne ombyggedes siden til liggevogne og opmaledes i blå/lyserød bemaling,

Eurofima-leverancen indeholdt udelukkende 1. hhv. 2.kl. sidegangsvogne.
Flere baner ønskede sig dog storrumsvogne, kombinerede vogne osv., og udviklede efterfølgende sådanne til dels på basis af Eurofima-vognene. F.eks. har DB's Bpmz-vogne meget til fælles med Eurofima-vognene, imens SNCF's Corail-vogne der udvikledes nogenlunde parallelt med Eurofima-vognene, og i langt flere eksemplarer og varianter, ikke har meget til fælles med disse.
Også de belgiske I10 storrumsvogne har nogle fællestræk med Eurofima-vognene, men er en noget mere "økonomisk" konstruktion, til dels uden klimaanlæg. Lignende vogne med klimaanlæg anskaffede også SBB. Italienerne fortsatte dels med at bygge UIC-X vogne ind i 1980'erne, men under "Gran Comfort" programet (hvor man siden 60'erne havde bygget 1.kl. og restaurantvogne i et noget andet design) blev der dog bygget både sidegangs- og enkelte storrumsvogne der lignede Eurofima-vognene en del.
I Østrig udviklede man i første omgang ikke storrumsvogne, men fortsatte med at bygge et stort antal Eurofima-lignenede vogne, både med og uden klimaanlæg, til dels med drejefoldedøre, som halvpakvogne, 1./2.kl. vogne, spisevogne, samt med andre (SGP) bogier. De lignede dog Eurofimavognene meget, og ÖBB er klart det selskab der i højest grad tog konceptet til sig.
I slutningen af 1990'erne udviklede både DB og ÖBB nye vogne med tryksikring. Hvor DB kun anskaffede semi-sidegangsvognen Bvmz 237, byggede ÖBB en komplet vognfamilie inkl. restaurant- og storrumsvogne der overtog alle internationale løb med ÖBB-materiel. De øvrige vogne er i det sidste årti blevet moderniseret med ny indretning og nye døre m.v.

Til Danmark kom der egentlig ikke mange Eurofimavogne:
De tyske 1.kl. vogne type Avmz207 var indsat i et par af EC-løbene. Primært anvendtes dog Avmz111 -de tidligere TEE-vogne, til dels med skydedøre.
SNCB 2.kl. vogne anvendtes i Nord/Nordwest ekspressen.
Andre er mig ikke bekendt, dog kan en SNCB Eurofima-liggevogne også godt have "sneget" sig ind i stedet for en I5 liggevogn. Det har jeg valgt at gøre i min model af toget ;-)

Af Eurofima-lignende typer har både DB Bpmz i EC-tog) og franske Corail-sidegangsvogne (i nattog) i en årerække frekventeret København.

Meget nævnt, meget sikkert glemt/udeladt...

For en god ordens skyld et par billeder af Eurofima-vogne i København:

[image]
DB Avmz207 i EC tog på København H i 1992.

[image]
SNCB I6 B i Nord/Nordwestexpress på København H d. 4/5 1996.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak