Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MS lyntog (er det fusk?), slet ingen ændringer ved billeder?

af Steff, 27/9 2010, 18:22 (4953 dage siden) @ Holger Cordtz

Hvor meget eller slet ingen billedmanipulation ved billeder i Form?

Afstedkommet af temaet, fik det mig til at tænke lidt over billeder her på Forum.
Et fotografi har vel helt op til (næsten) vore dage været at betragte som en slags fotografisk dokumentation på det fotografiet viser. Og dog har billedet jo også været anvendt i propagandamæssigt øjemed, et opstillingsbillede med f.eks. ”potemkinkulisser” som baggrund. Det var så den enkeltes dømmekraft og vurdering om billedet ”talte sandt”.
Nu til dags er der mulighed for at manipulere med et billede, retouchere, fraskære, ændre farver, eller sammensætte med f.eks. anden baggrund. De viste (og morsomme) med et ”svensk” lyntog kunne være eksempler herpå og for helt udenforstående og billederne vist med en anden tekst og i et andre fora, kunne måske foranledige nogle til at tro, at der virkeligt eksisterede et blåt lyntog og med gul stribe. For ikke jernbanekyndige har vi jo nemlig en ”bekræftet” information med to billeder, optaget hvert sit sted, to forskellige fotografer og på forskelligt tidspunkt. ”Informationen” om et blåt lyntog er nu blevet til en ”efterretning” (bekræftet information) meget groft sagt. Jeg skal dog hér ikke gå ind i nærmere detaljer med kildetroværdighed, sandfærdighed, sandsynlighed mv.
Men kan vi tillade os at manipulere med et billede f.eks. vist her på Forum? Jamen, vi har vel alle ændret lidt på et billede for måske at fremhæve det vi ønsker vist, lysnet det der var mørkt eller fraskåret ikke vedkommende ting på billedet, eller taget et udsnit med et lokomotiv, der var i baggrunden af et billede, hvis hovedmotiv måske var et ”personalefoto” foran en station o.s.v. Det mener jeg er absolut acceptabelt, da man jo ikke forsøger at manipulere, men vise noget bestemt, der måske ikke var fotografens hovedmotiv. Men at ændre farver, retouchere for at ændre, fraskære detaljer etc., det mener jeg er billedmanipulation, hvis IKKE det er bemærket i billedteksten. Man kunne måske også fristes til at ”forstærke” en farve på en vognkasse. Dette er også efter min mening manipulation, da især opfattelsen af farver er meget forskellig. Så hellere det gamle falmede billede. Tænk bare på opfattelsen af hvad DSB rødbrun er!
Så min opfordring er, ja til at fremhæve, billedudsnit, lysne eller skærpe, nej til alt andet. Ellers får vi jo ikke et troværdigt Forum, vel? Må dog lige pointere, at jeg overhovedet ikke er af den opfattelse, at der har været anledning til at tro noget som helst om billedmanipulation her i Forum og at det vil ske i fremtiden. Det er alle fotograferne og deres viste fotografier jo et godt bevis på.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak