Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Herlufmagle station, hvorfor blev de bygget? (Generelt)

af John, 20/11 2013, 09:32 (3809 dage siden) @ Jakob

I 1924, da stationen blev taget i brug, var jernbanen stadig den største - næsten enerådene - transportør af gods. Iflg. P. Thomassen havde selve landsbyen ca 250 indbyggere i 1924, men også "betydelige industri- og handelsforetagender: dampsavskæreri, bryggeri, andelsmejeriet Godt­haab, bagerier og mølle." Læssesporet måtte endda udvides. Hertil kom vel også, at der var behov for at at kunne have flere tog mellem Ringsted og Næstved (og vice versa) hvilket krævede signaler - der skulle betjenes lokalt (endnu ingen fjernstyring.
Der var således i en anden tid end nu nok gode grunde til at anlægge denne og andre stationer - om end stationerne på Midtbanen, som Herlufmagle jo hørte til - generelt ikke fik den trafik man havde ventet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak