Gamle maskiner med godstog. - hvorfor dør i front på MY? - (Generelt)
Hej
Der blev sprugt hvorfor der er en dør i fronten på MY lokomotiver, uden der kom et ordenligt svar. Grunden til at ingen svarer noget foruftigt er nok at ingen rigtigt ved det. Jeg har googlet lidt og det kom der ikke meget ud af. Forslagene er:
- For at have overgang mellem lokomotiver mens man kører, så maskinmester kan til se de øvrige lokomotiver. Det skulle være efter amerikansk forbillede, hvor de ofte kørte med flere tilsvarende lokomotiver sammenkoblet. Den amerikanske udgave havde kun fører rum i den ene ende. En feature man ikke har brugt i Danmark, altså med følgende maskinpasser.
- Døren er der for at lette adgang til komponenter i snuden, når lokomotivet er på værksted. I forum2 er der et julekalender billede hvor man ser en åben front på en MY i Viborg. Mod dette er at der angiveligt har været et folde trin bag døren og det er begrænset hvad der ses af komponenter på billedet fra Viborg
- Døren er der for at tøgførren kan komme op og tale med lokomotivføren. Mod dette er måske at MY afløste damplokomotiver hvor tenderen vel plejede at være i mellem lokomotiv og vogne med passagerer.
Er der nogen som har svaret? Det kan være en kombination.
Det kan undre at lokomotivføren angiveligt har siddet i kold træk mellem frontdøren og døren bag ham fra levering og frem til renovering i 90'erne.
Det ville have været fedt med link og billeder, men dette er skrevet i s-toget.
Mvh Jakob