Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gamle maskiner med godstog. - hvorfor dør i front på MY? - (Generelt)

af Niklas Bygdestam, 12/12 2013, 14:15 (3787 dage siden) @ Steff

God aften!

Jeg syntes det er et godt spørgsmål med, hvorfor har både litra MY og senere litra MX begge en dør i fronterne.

Forklaringen er imidlertid ret simpel; for at kunne komme ind i maskinen under kørsel fra en anden enhed eller fra en medfølgende togfører- og personalevogn (Caboose). Reparation/kontrol og skift af personale i USA, skete ofte ”flying”, det vil sige under kørsel, da afstandene, togstørrelser, stigninger og fald var noget anderledes end en tur fra Århus og til Nyborg med stop under vejs.

Man skal jo huske på, at DSB litra MY var ren og skær ”fordanskning” i mål og størrelse af GM EMD F7 typerne, men med førerrum i begge ender, således der ikke skulle drejes ved ankomststation. Man påregnede jo ikke, at skulle køre med flere enheder (med førerrum = A unit, eller uden førerrum = B unit). Men i dansk tilfælde, kunne man køre med flere MY sammen og styre via multiple-kabel, hvis behovet opstod. Senere udgaver til andre lande, byggede jo så på erfaringer fra den danske MY/F7 samt operatørernes egne ønsker.

Men altså, litra MY var en ren og skær ”fordanskning”, primært med hensyn til fritrumsprofil, akseltryk, træk og stødagregater og 2 førerrum. Og så tror jeg nok, at tiden var en anden og hvis GM og NOHAB konstruerede vognkassen med en dør som i USA, ja, så forblev det med en dør. Altså man beholdt muligheden.

Jeg kender dog ikke til ”vandringer” i DSB regi bortset fra MX 1017, der ved ITC prøverne, havde fået bygget en overgangsplade, således at man lettere kunne komme fra målevognen og op på maskinen under kørsel.

_________________________________________________________________________________

”Det kan undre at lokomotivføren angiveligt har siddet i kold træk mellem frontdøren og døren bag ham fra levering og frem til renovering i 90'erne”.

Nu skal jeg jo passe på hvad jeg skriver som et muligt svar. Men for det første var tiderne ganske anderledes og man tålte mere og lokomotivpersonalet var alle håndværkere og vandt til at klare næsten alt, herunder fejlretning, til- og frakobling, varmeslanger mv. Og så var man var klædt på til det om vinteren og vandt til udendørs arbejde. Og man røg også, spiste godt, fik en øl og snaps når man havde fri, men dyrkede så tilgengæld ikke motion:-) ! Tiderne har ændret sig og det er vel også OK

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Og til ALLE med interesse i MY og MX mv., afsæt 6. 7. september 2014 til GM træf i Odense!!! DET bliver stort!!!!!HUSK AT SPREDE BUDSKABET

Så danska MY-loken är original för den här loktypen? Loken i Norge, Ungern och Belgien är konstruktioner som de andra länderna modifierat efter sina egna önskemål? Och originalversionen har dörr i fronten som man har i Danmark? De andra har gjort en ändring?

Det intressanta är att man under en tid i Danmark verkade tycka att det var självklart att ha dörr i fronten. Titta på de dansktillverkade MY 1201-1202. De hade också dörr i fronten.

Tack för påminnelsen om GM-träff i Odense! Jag är säker på att jag är i Odense och tittar på den den 6-7 september 2014. Hoppas det då blir många MX och MY-lok med original DSB vinghjul och dörr i fronten då :-)

--
Niklas Bygdestam
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak