Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gamle maskiner med godstog. - hvorfor dør i front på MY? - (Generelt)

af Steff, 12/12 2013, 18:54 (3780 dage siden) @ Niklas Bygdestam

God aften Niklas!

Jeg skal overhovedet ikke gøre mig klog på de andre jernbaneforvaltningers lokomotiver og især da ikke dem, der ikke blev byggede af NOHAB.
Men GM og NOHAB satsede jo på EDM F7 europæiske udgave og det var jo de første fem lokomotiver til DSB.
Selvfølgelig var DSB Maskinafdeling med inde over, men nok lige så meget en læreproces for dem. Men kravspecifikationerne var DSB og nok hjulpet lidt af GM med hvad de kunne ønske/få.
Så svaret er vel dette, at de første litra MY var "stamfaderen" til de efterfølgende til DSB, NSB, SNCB og CFL.
Jeg har set på lidt tegninger i dag og der kan man se, at de første litra MY alle havde en "Overgangsplade" og noget gelænder bag døren. Dette kunne foldes ud hvis ønsket.
Hvorfor "Marylinerne" 1201 og 1202 også fik dette, var vel en konsekvens af det i princippet SKULLE være en danskbygget MY-type, derfor døren.
Men som sagt, jeg har ikke oplevet, at døren har været fast anvendt som overgang fra f. eks. togførervognen og til maskinen. Men muligheden har man ønsket bibeholdt.
Som en tidligere skrev, så var døren jo ikke årsagen til eventuelt træk i førerrummet, men rustdannelser og tæringer ++.

I øvrigt en lidt "morsom" proces med disse fem lokomotiver, da man historisk altid ligger købet sammen med Traktionsudvalgets rapport. Men den kom faktisk først da de næste 40 VAR bestilt. Og i rapporten var man slet ikke enige om at det skulle være diesel. Derfor var der to konklusioner, en direkte elektrisk og en diesel, senere elektrisk. Og den elektriske skulle højst sandsynligt være med svensk materiel som litt. Ra og Da, men det er jo en helt anden historie.

Fik lige talt lidt GM træf i dag, mange tanker og det er ihverttilfælde noget museet vil satse meget på. Selvfølgelig bliver der fotomuligheder på drejeskiven samt opstillinger i remiseportene mv. Men som sagt, det hele er i støbeskeen.

Med venlig hilsen

Steff

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak