Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gamle maskiner med godstog, kun 4 bestilte MY i 1. levering (Generelt)

af Niklas Bygdestam, 13/12 2013, 22:49 (3784 dage siden) @ Steff

Godeftermiddag!

Hvis jeg skal forstå det læste kildemateriale fra DSB maskinafdeling og direktoratet jeg har set samt både Lokomotivets og ikke mindst Banebøgeres udgivelse MM5 (med motormateriel fra GM) som begge stærkt kan anbefales til GM interesserede, havde DSB overhovedet IKKE bestilt 5 lokomotiver, med KUN fire (nr. 1101-1104) samt en ekstramotor.

DSB havde indledningsvis argumenteret over for ministeren m. fl., at man ønskede seks lokomotiver. Men af politiske grunde, blev der kun givet tilladelse til DSB om at gå i forhandling med NOHAB om købet af fire lokomotiver samt en reservemotor. Denne kontrakt blev underskrevet den 4. marts 1952.

NOHAB havde selv bygget et 5. lokomotiv (udlejet senere til NSB som prøvelokomotiv), som DSB senere ville forsøgte at leje, da det så ud til, at der kom en forsinkelse i leveringen af de senere 20 bestilte nye MY lokomotiver. Forsinkelsen skyldtes FRICHS, der ikke kunne få leveret en bestemt pladetykkelse til deres andel af byggeriet.

I øvrigt var der stor ballade i det socialdemokratiske bagland godt hjulpet af Direktøren fra Frichs over DSB ønsker om yderligere et køb på 20 lokomotiver, selvom FRICHS og danske industri havde fået kontrakt på bygning af 2 prøvelokomotiver (1201-1202). Men bygningen og afprøvningen af disse to prøvelokomotiver, kunne DSB slet ikke vente på, da der forudsås meget udgifter ved at holde damplokomotiverne litra P og T kørende!!

At Frichs havde bragt sig selv i en dårlig situation ved at have en for stor arbejdsstyrke og ikke tilpasset denne efter de store ordrer på bl.a. litra MO og privatbanemateriel i begyndelsen af 1950´erne, skulle vel ikke lastes DSB og DSB havde ej heller brug for 10 ekstra litra MO som både Frichs og formanden for dansk metal havde foreslået DSB, mens man ventede på bygning, afprøvning og konklusion på prøvelokomotiverne!!

Så DSB fik ministerens – og dermed regeringens velsignelse – til at købe de 20 nye litra MY (nr. 1105 – 1124), hvoraf den første, nr. 1105, skulle udstyres med reservemotoren. Kontrakten herfor blev underskrevet 19. november 1954.

Så konklusionen er vel, at DSB ikke havde bestilt nogen 5. MY´er i første levering (ej heller som en option), og at der i 2 levering indgik anvendelsen af reservemotoren fra 1. levering til det 5. lokomotiv af litra MY.

Hvad NOHAB og GM have af tanker var altså ikke et DSB anliggende og jeg tror, man bl.a. må til svenske udgivelser og kilder for at få dette helt opklaret udover de informationer, der kan hentes i MM5.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Mycket intressant! Så DSB ville ha 6 lok medan politikerna bara såg till att det var 4 i den första beställningen på MY-lok? Menade man att 1201-1202 skulle vara de 2 andra loken så att det blev 6 lok totalt? Alltså 1101-1104 och 1201-1202?

NOHAB:s 5:e lok är intressant i det här fallet. Kan det vara för att DSB ville använda loket som det satt danska vinghjul på loket ett tag? Även om vinghjulen saknade krona. För med danska vinghjul var det väl tänkt att loket skulle användas i Danmark?

Den extra motorn är intressant. Först köptes alltså 4 MY-lok+en extra motor. Sedan beställdes alltså MY 1105-1124 där 1105 fick inmonterat den extra motorn. Resten av loken fick istället 567C-motorer. Men vad gjorde att DSB först köpte en extra motor och sedan ändrade sig och satte in motorn i ett lok istället. Köptes det istället in en extra motor av typen 567C till DSB?

--
Niklas Bygdestam
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak