Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Remisen i Helsingør + foto's

af Per Sørensen, 20/1 2011, 14:04 (4816 dage siden) @ Johnni Lassen

Hej Johnni,

Jeg boede i det meste af min barndom og ungdom måske 200 m vest for remisen i Hg. De damplokomotiver jeg elskede (F+D+S), brød min mor sig ikke meget om.
Når det var østenvind og man smed kul ind, stod røgen fra maskinerne ind over kvarteret, så når vasketøjet, skulle i haven skulle det være vestenvind! Tørresnoren blev hængt op til lejligheden, for var den blevet ude, ville den være kulsort. Kulsorte var vi unger også, når vi havde kravlet i træer. Det var tøj, hænder og hoved. Der var kun varmt vand om vinteren!

I 1985 boede jeg der stadig, men nu var damplokomotiverne jo væk og jeg interesserede mig også for andre ting. En lørdag aften havde jeg haft gæster og et vennepar overnattede.
Søndag morgen blev vi vækket af alkoholtågerne af et infernalsk spetakel;- vi troede der var udbrudt krig..
Det var DSB der med helikopter lagde overliggere hen over masterne for at kunne ophænge køreledninger til eltog.

I den forbindelse havde man forhøjet de 2 midterste porte i den gamle remise, og forsynet dem med køreledning, så de kunne tage EA og måske tårnvogne.
Det var for at gøre dette at det originale vindue røg. Det blev nu pænt muret op og portene var i original stil.

Lang historie for ingenting!

Trods jævnlige studier af Helsingør Dagblad, mindes jeg ikke noget nedrivningssnak omkring remisen. Man er vel også bare interesseret i at den pludselig er væk.

Varehuset forsvandt trods protester fra mange der ville ha det bevaret.


Venlig hilsen

Ped


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

JFJ A9

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak