Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Oversigt over B-motorer i MY

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/1 2014, 20:08 (3722 dage siden) @ Lennart H

Jeg har modtaget følgende pr. mail fra Peter Øgaard:


Oversigt over B-motorer i MY ("lille MY"/MV)

Motornummer og historik

53-E-99
Leveret i MY 1101 9.2.54
Udtaget af MY 1101 18.8.64 i.f.m. hovedeftersyn ( = 2,4 millioner km)
Monteret i MY 1102 27.10.64 i.f.m. hovedeftersyn
Ophugget i MV 1102 i 2005

53-E-81
Leveret i MY 1102 5.5.54
Udtaget af MY 1102 27.10.64 i.f.m. hovedeftersyn
Monteret i MY 1133 10.4.65
Udtaget af MY 1133 7.11.67 på grund af rivninger
Monteret i MY 1134 7.12.67
Udtaget af MY 1134 februar 1981 efter havari (MY 1134 blev herefter igen MY)
Monteret i MY 1144 2.4.84
Ophugget i MV 1144 i 2005

53-E-98
Leveret i MY 1103 20.5.54
Udtaget af MY 1103 7.4.64 i.f.m. hovedeftersyn
Monteret i MY 1104 26.5.64 i.f.m. hovedeftersyn
Udtaget af MY 1104 8.72 efter havari (MY 1104 blev herefter igen MY)
Monteret i MV 1144 11.73
Udtaget af MV 1144 13.2.84 efter havari
Kasseret på Cvk.Ar

53-E-97
Leveret i MY 1104 28.5.54
Udtaget af MY 1104 19.5.64 i.f.m. hovedeftersyn
Monteret i MY 1101 24.8.64 i.f.m. hovedeftersyn
Udtaget af MV 1101 8.10.84 efter havari (sprængt kompressor, MY 1101 blev herefter igen MY)
Kasseret på Cvk.Ar

53-F-156
Leveret som reserve-DM i.f.m. leverancerne af MY 1101-1104
Da der ikke var brug for en reserve-DM på det tidspunkt, blev motoren sendt til Sverige, og efterfølgende leveret i MY 1105 19.3.56
Udtaget af MY 1105 14.10.65 i.f.m. hovedeftersyn
Monteret i MY 1109 9.12.65 i.f.m. hovedeftersyn
Ophugget i MV 1109 i 1986


Første to cifre i motornumrene angiver fabrikationsåret.
Det var helt normalt at man roterede motorerne i lokomotiverne i.f.m. hovedeftersynene, det betød at der kunne arbejdes på en motor uden at der var et lokomotiv i værkstedet, og det reducerede den tid lokomotiverne var ude af drift i.f.m. eftersynene.
Frem til ca. 1968 talte man i driften om store og små MY, mens man fra ca. 1968 omlitrerede de MY der aktuelt kørte med B-motorer til MV, og på samme tidspunkt fik de deres eget lukkede maskinløb med 4 løb.
Følgende MY har fysisk været litreret MV: 1101, 1102, 1104, 1109, 1134 og 1144.
Peter Øgaard

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak