Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De sidste damplokomotiver på Kystbanen

af Steff, 24/1 2011, 04:31 (4831 dage siden) @ Per B. Pedersen

Kære Per!

Rigtigt flotte billeder, dejligt at se de mange fotografier, der kommer op fra gemmerne.
På Kystbanen afløste litra MX allerede i 1961 S-lokomotiverne i deres faste passagertogsløb. Herefter faldt antallet af kørte lokomotivkilometer for S-lokomotiver drastisk, og de tiloversblevne tilbagelagde nu kun et sted mellem 1.120 km til 3.822 km, mod de ”normale" 7000 til 10.000 km månedligt.
S-lokomotiver sås dog et par år endnu på Kystbanen ved nedbrud eller som reserve og forstærkningslokomotiv. På grund af litra MX kunne Mdt Gb derfor hensætte et antal S-lokomotiver, men der blev alligevel brug for disse. De nyleverede MX-lokomotiver havde nemlig problemer med gearet til ventilatoren i ”fugleburet”, hvorfor de blev taget ud af drift for reparation. De henstillede S-lokomotiver erstattede så i denne periode litra MX på Kystbanen.
Også litra MY gjorde sit til at minimere brugen af litra S på Kystbanen, da de større godstog nu blev kørt af dette litra.
I midten af 1960’erne var antallet af diesellokomotiver på Sjælland ikke stort nok til, at man kunne afskaffe dampen helt, hvorfor der stadig blev fremført en del tog med damp, fortrinsvis af litra E og S. Disse to litra kørte dog næsten alle i reserven og blev anvendt ved nedbrud o. lign. Derfor skete det meget ofte, at S-lokomotiver kom til at køre på deres gamle stambane ”på Kysten”. Årsagen hertil var, at ved nedbrud, reparation m.v. af litra MY foretrak man at udskifte denne med en litra MX, der så blev taget ud af tur på Kystbanen. Og da litra E var for stort (dyrt) til denne kørsel, blev litra S indsat i stedet for.
Først med leveringen af litra MZ I i 1967 kunne diesellokomotiverne for alvor erstatte dampen, og så alligevel ikke helt. På Nordbanen holdt S-lokomotiverne et år endnu, nemlig med passagertog mellem Holte og Hillerød og retur. Men da S-togene blev taget i brug på denne strækning ved sommerkøreplanens start i 1968, var det definitivt slut med anvendelsen af litra S i passagertog på denne bane.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRail

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak