De sidste damplokomotiver på Kystbanen
Hej Peter!
Uden at ville ligge hovedet helt ned på blokken , ophørte den planmæssige anvendelse af dampen ved 1. Dc i 1969 med hensætning af de sidste E-maskiner, der dog IKKE blev udrangerede med det samme. Nogle blev overført til 2. Dc, selvom nr. 978 og 994 var opført som hjemmehørende ved Mdt. Gb pr. 01-01-1970.
Sidste planmæssige anvendelse af damp i 2. Dc. var med et persontog om fredagen mellem Esbjerg og Fredericia i tog 349. Ved overgangen til K70s ophørte dette løb og dampen var også her en saga blot. Men som YDERSTE reserve, holdt Lkm i Fredericia nr. 980 ”håndvarm”. Den blev sidst konstateret ”håndvarm” den 15-07-1970 og blev kort tid herefter slukket af. Så nu var selv yderste reserve diesel. Nr. 978 blev som sidste ”almindelige” E udrangeret officielt den 24-10-1977. Kun museumslokomotivet nr. 991 holdt ”officielt” i DSB senere, nemlig 04-10-1979.
Så spørgsmålet er vel at besvare med 1. Dc 1969 og 2. Dc 15-05-1970.
--
Steffen Dresler