Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

AV model 1945

af UTJ, 25/1 2011, 09:04 (4837 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Året efter (1975) blev vognen udrangeret. Alle vogne i denne serie (273-284) blev udrangeret forholdsvis tidligt. Den første vogn forsvandt allerede i 1971 og de sidste i 1978. De blev aldrig ombygget med nye gavle til ABv/ABg.

Måske de var bygget af lidt dårligere materiale. De var jo fra det sidste krigsår, 1945.

Der er intet, der tyder på at de var mere elendige end så meget andet. Vognene overlevede ikke nær så længe som AV 261-272, formentlig fordi de ikke blev til "rigtige" styreledningsvogne til brug i styrevognstog med MO.

DSB havde jo nærmest "forombygget" sig i gamle ABh/AV efter de sidste var ombygget i 1972 (de sidst ombyggede var vognene fra 1950, bortset lige fra prototypen som blev ombygget i 1968). Det blev til 63 ombyggede AV i alt og så snart den sidste 1945-AV/ABh var udrangeret blev 20 ombyggede AV degraderet til Bv. Og når der var overskud af 1/2 kl-vogne var det vel 1945-vognene der stod for skud.

Et andet forhold som kommer i betragtning er graden af modernisering. F.eks. var CB/Bjh-vognene jo blevet indvendigt gennemgribende moderniseret i 1960'erne med nye sæder og skillerum, thermoruder osv. Blot ikke lige nye endeperroner. Sådan var det med mange af 1930'er-modellerne (også AX) og dermed fik de måske lidt flere år at køre rundt i.

Et tredje forhold er vel at 1945-AV i mange henseender var en Sjællands vogn og de gamle vogne på Sjælland havde det med at blive udrangeret når Bn-vognene kom fra Randers, hvis ikke lige altså de selv samme vogne skulle have nogle ekstra år i det jyske.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak