Avatar

Aalborgs U-signal mod syd (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 25. april, 2014, 12:28 (1850 dage siden) @ jaer

U-signalet på Aalborg station (gælder begge ender) er udstyret med to grønne lanterner,men ingen af dem kan vise "Kør igennem".

Det er historiske årsager, at de står der. Mod syd havde man planer om at etablere linjeblok og fjernstyring, dengang (omkring 1965-70) sikringsanlægget blev bygget. Rent faktisk findes der henvisninger i de sikringstekniske planer for Aalborgs anlæg til nogle AM-signaler syd for Aalborg. Og så var to grønne meget naturligt

Og ikke nok med, at der er to grønne lanterner i Aalborgs U-signal mod syd. Den øverste, altså den som ikke kan lyse, og vel derfor ingen pære har i sig, er ledningsmæssigt forbundet "på normal vis". Sådan ser det i hvert fald ud, når man betragter U-signalet bagfra.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Arriva Tog
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen