Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

KB M1 prøvestart (+ 1 foto mere) (Generelt)

af Flemming Jakielski, Rødovre, 26/5 2014, 18:47 (3615 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Nu kommer den nok ud i nyeste og mørkerød bemaling på museet. Men flere af de vogne der var med på prøveturen i 1932 med billede fra Buddinge eksisterer endnu. Museumsbanen har KSB C 20 og NSJK et par af de andre. Desuden har Museumsbanen to vogne fra NPMB som meget lignede KB egne vogne. Nogen fotoseancer er da inden for det muliges kunst.

Venlig hilsen

Flemming J

I 1948 blev Kalvehavebanens lokalstation i Masnedsund nedlagt, og banen blev indført direkte til Vordingborg station. Men fra et tidspunkt lige inden, hvor jeg var omkring 5 år (og lidt yngre end Munch junior på Niels's billede af HHJ M 4) fik jeg for første gang et indtryk af KB M 1: I aftenskumringen stod vi ved overskæringen på Orevej (i Masnedsund), bommene var nede, og så kom M 1 med aftentoget mod Kslvehave, med banemotorer, der "sang" af glæde over at skulle ud på "de lange skinner" mod Kalvehave.
M 1 havde dengang det oprindelige B&W-maskineri, og lydene blev anderledes efter ombygningen i 1951.

Så også derfor: Jeg glæder mig til at komme ud at køre med M 1 igen!

Venlige hilsener

Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak