Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Pinligt rettidig (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/5 2014, 17:21 (3618 dage siden) @ shipmik

Jeg ved godt det er en strid om ord, men det kan da umuligt være PINLIGT at være rettidig eller ? Det samme udtryk bruges også om ædruelighed… pinlig ædru. Det kan da heller ikke være pinligt at være ædru, vel

Kære Bent

Jeg skal være den første til at medgive, at pinligt rettidig er et underligt og noget selvmodsigende udtryk, hvis historie fortaber sig i det uvisse. Men på den anden side: Udtrykket har eksisteret lige så længe, jeg kan huske, hvilket i jernbanemæssig sammenhæng vil sige fra og med 1980, da jeg "lod mig ansætte" som togbetjent på Københavns Hovedbanegård. Og mon ikke udtrykket er ældre end som så?

I gamle dage (også i 1980 og frem), skulle togpersonalet, når de mødte på arbejde, melde sig til togføreren. Hvis togføreren ikke mødte samtidigt, men f.eks. "var i toget", skulle togpersonalet melde sig til (typisk) kommandoposten. (I Aarhus meldte man sig til "perronkiosken" (der hvor Per Hauberg huserede)). Når man meldte sig til kommandoposten, ville man typisk ringe til kommandoposten og sige "Det var en togbetjent til 127" (underforstået: en togbetjent, der skal gøre tjeneste i tog 127) og kommandoposten ville svare f.eks. "Tak for det, han har syv" (underforstået: Toget er forsinket i syv minutter) eller f.eks. "Tak for det, han er pinligt rettidig" (underforstået: Toget ankommer til tiden/toget er ikke forsinket). Bemærk i øvrigt, at tog (dengang) altid var hankøn. Jeg ved ikke, om jargonen har ændret sig, efter er der er kommet kvindelige lokomotivførere.

Det var først senere, at der blev opsat små skærme, hvoraf fremgik, om togene var rettidige eller forsinkede. De nævnte skærme, som jeg ikke kan huske den tekniske betegnelse for p.t., var et rent internt stykke værktøj, der ikke var tilgængeligt for "publikum" og som typisk var opsat på togpersonalets personalestuer, i rejsegodsekspeditioner og lignende.

Hvis man googler "pinligt rettidigt" får man kun et enkelt hit, der i øvrigt henviser til en jernbanenørdhjemmeside (i ordets positive betydning). Googler man samme udtryk her på jernbanen.dk vil man kunne se, at Jens MO-Møller og andersj også har jernbanebacillen i blodet (i ordets positive betydning).

Bedste hilsner

Thomas


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak