Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lejrvogne paa Knudshoved

af Erik V. Pedersen ⌂ @, 2/10 2010, 21:54 (4954 dage siden) @ Michael Julsrud

Som ansat ved DSB arbejdede jeg i nogle år sammen med en ældre ingeniør, der som barn havde været med sine forældre på ferie på feriehjemmet. Familien havde "værelse" i en af kupéerne i vognene.

Dagene gik med, hvad man nu kunne finde på af feriesysler, men aftenerne kunne være lidt kedelige for børnene, og måske de lidt ældre børn/unge mennesker. Forældrene samledes i opholdslokalerne til snak om ...... (jernbane), og det havde ikke de unges interesse.

Helst mødtes de unge i en af kupéerne ("værelserne") for at spille kort eller lign, og det gik ikke altid lige stille af. Uheldigvis boede der også et ældre ægtepar, som ikke var interesseret i at deltage i snakken i opholdslokalerne i de murede bygninger, så de blev i deres kupé, hvor de gik tidligt til ro.

Dette var ikke den bedste situation for de unge mennesker, da vognene var sammenkoblede og rystelser/støj forplantede sig fra vogn til vogn.

Hvad gør man så. Man listede ned mellem vognene, hvor man afkoblede de aktuelle vogne, og forsigtigt skubbede man vognene fra hinanden.

---------

Jeg har selv været der et par gange på kursusophold i en-tre dage. På tre-dages kurset havde jeg den "fornøjelse" at sidde det meste af en hel aften TOTALT alene i den store gamle ventesal, "bevæbnet" med et par kander kaffe med brød, medens alle de øvrige samledes i billardlokalet, hvor der også var en øl/vand-automat.

Det blev faktisk en pragtfuld aften i dette store, velindrettede lokale. Store lædersofaer, -lænestole og sofaborde opstillet i små grupper. Hyggelig belysning og for enden af lokalet det store gamle standur, der sikkert også stod der, da ventesalen var i brug til sit virkelige formål. Her kunne jeg sidde ganske alene, i dejlig varme, og sende en tanke tilbage til dengang en masse mennesker vandrede ud og ind, medens de utålmodigt og sikkert "rimeligt nervøse" ventede på mulighed for overfart med isbådstransporterne.

---------

På kursusdagene var der ofte gruppearbejde, og her kunne det være meget svært at koncentrere sig, når man blev sendt i gruppeværelse i et af de lokaler på 1. sal, hvor der var udsigt ud over den lille sø ved feriehjemmet /skolen (Jernbaneskolen) med Nyborg Fjord ude i horisonten. Pragtfuldt solskin, efterårsfarver og med den ene Storebæltsfærge efter den anden under ind- eller udsejling.

Mvh.
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak