Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Privatisering af DSB

af Lars, 1/2 2011, 12:39 (4831 dage siden) @ Aleksander

Det er efter min overbevisning, fuldstændig hul i hovedet, ikke at have eltog mellem de fire største byer i Danmark.

Det er efter min overbevisning fuldstændig hul i hovedet ikke at have eltog mellem/til de FEM største byer i Danmark.

Det er hul i hovedet, at der ikke er mulighed for at køre eltrukne godstog til og fra Danmarks største havn og til resten af Europa.

Eltog til Esbjerg, det er ikke en umiddelbar samfundsmæssig gevinst.

Jo, så absolut. F.eks. er de manglende ledninger til Esbjerg hindring for godstrafik på skinner herovre. Der er faktisk MEGET gods, som med fordel kunne omlægges fra vej til jernbane, hvis der var strøm på. Tænk hvad der kunne spares af tid, hvis skibene kunne omlæsse til jernbane i Esbjerg i stedet for at skulle f.eks. hele vejen rundt om Jylland til Århus.

I øvrigt kunne de mange vindmølletransporter, der plager biltrafikken, nemt lægges over på jernbane, (også uden el), og vi har spor helt ud på molen, hvor møllerne omlæsses. Tænk hvad der kunne spares på vejanlæg, ekstra anlæg i rundkørslerne og i ventetid på vejene for de bilister som havner bag en landevejstransport.

Der er så afgjort umiddelbare gevinster at høste ved elektrificering til Esbjerg. Det er vel også det, man er begyndt at indse med forslaget om el og en helt ny jernbane til Esbjergs nye trafikhavn.

Der er sågar talt om containertransport direkte mellem Esbjerg og Hamborg.

Og så har vi oven i købet plads til (de mange) godstog på banen.

(I øvrigt er jeg ikke ubetinget tilhænger af privatisering af DSB)

--
mvh
Lars
Esbjerg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere

Jernbanebøger

Fra Vestbanen til Arriva

Fra Vestbanen til Arriva. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak