Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fra asken til ilden. Del 2. (ØSJS + 3 fotos) (Generelt)

af Niels Munch, 3/9 2014, 17:23 (3516 dage siden) @ LkfBw

Kære Bo,

Mange tak for din fortsættelse af del 1 om Store Heddinge stations "genfødsel"!

Det kan kun glæde mig at se. Da vi i 1990 sammen med P&Ts Bygningstjeneste planlagde ombygningen af stationens indre således, at postekspeditionen kunne udvides, og der kunne indrettes ventesal til bus og tog samt chaufførfaciliteter i sydfløjen, blev der desværre ikke penge til den fornødne, udvendige renovering.

En ansøgning til en EU-fond, der ydede støtte til "forsøgsprojekter til bevarelse og fremme af den arkitektoniske kulturarv i Fællesskabet", blev mødt med sympati, men ingen penge, skønt Østbanen og P&T tilsammen kunne mønstre den krævede egenfinansiering. Ud af ca. 2000 ansøgninger blev der penge til ca. 25!

Vores argumenter var ellers i orden; denne smukke, nyklassicistiske stationsbygning var jo tegnet af unge Heinrich Wenck til Østbanens åbning i 1879. Først derefter drog Wenck på uddannelses- og studieophold i Tyskland, og ved sin tilbagevenden til Danmark blev han ansat ved DSB, hvor han blev "kendt".

Bygningen er den eneste på Østbanen, hvor der over vinduerne i stueetagen er halve cirkelbuer, oprindeligt forsynet med "solskinssprosser", som jeg jo gerne havde set genskabt. Men det er temmelig bekosteligt, hvorfor allerede min forgænger i f.m. 1970-ernes energibesparende foranstaltninger valgte at lade isætte udelte, halvcirkelformede termoruder.

Nå, denne snak må hellere ledsages af nogle arkivfotos:

[image]

[image]
Begge billeder er som anført fra 1929 (ukendt fotograf, arkiv nm).

[image]
Store Heddinge Station 1973 (ukendt fotograf, arkiv nm).

Farvebilledet er givetvis fra 1973; der er nu hvidmalede vinduesrammer, og "solskinssprosserne" anes i halvcirklerne over stuevinduerne. Der er endnu ikke anlagt ordentlig perron ved spor 2, og sydlig udhusbygning samt det store varehus findes endnu.


Bedste hilsener, også til den nye "stationsforstander"
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak