1ste generations S-tog - De brune S-tog (tekst og billeder)

af Steen Larsen @, Søborg, søndag 03. oktober, 2010, 21:07 (3757 dage siden)

De brune S tog, eller 1ste generations S-togene, blev leveret til aabningen af den foerste del af S banenettet da straekningerne fra Frederiksberg - Vanloese - Noerrebro - Hellerup – Klampenborg og Hellerup – Kbh.H – Enghave – Valby, ialt 27,4 Km elektrificering, blev taget i brug i 1934.

Den foerste serie brune S-tog, 28 elektriske motorvogne (MM) og 21 mellemvogne (FU) blev bygget af Frichs og Scandia. Motorvognene havde fire banemotorer paa hver 120 kW (163 HK); en paa hver aksel af motorvognen. Den sidste brune levering (5. serie) havde fire motorer paa hver 147 KW (200 HK). Til fremstilling af trykluft til bremser, doerlukning og op/nedtagning af pantografer forsynedes hver motorvogn med en trykluftkompressor.

Allerede i 1935 blev leveret en 2. serie med yderligere 20 MM og 10 FU enheder, og i 1936 da Hellerup – Holte straekningen aabnedes, blev 2 serien kompletteret med yderligere to nye typer; 23 lette mellemvogne (FML) og 8 styrevogne (FS) med foererrum men uden banemotorer. Da samtidigt perronerne paa flere S-togs stationer blev forlaenget blev det almindeligt efter 1936 at sammenkoble togenhederne to og to i tog til op paa otte vogne.

3 serie med 16 MM og 16 FS blev leveret i 1949/1950 til udbygningen Vanloese- Ballerup, og med ibrugtagningen af straekningen Valby – Glostrup i 1953 kom 4 serie med 24 MM og 24 FS. Den sidste levering af de brune S-tog forekom i 1962 med forlaengelsen til Taastrup hvor der leveredes 17 MM og 17 FS.

Der skete en del forandringer i indretningen paa vognene fra den 1ste til den sidste 5te serie. Bl.a. havde 1ste serie i foererrumsenden et rum til pakgods og toilet men fra 3. serie droppede man helt toilettet. Den sidste 5 serie blev lidt mere ”moderne” med bl.a. lystofsroerbelysning (de gamle havde gloedepaerer) og gummiindfattede frontruder.

De brune vogne begyndte at blive udrangeret sidst i 60erne og starten af 70erne men endnu i 1975 koerte de alle tog paa Frederiksberglinien, ekstratogene paa linie B (Bx) og en del Holte-Ballerup tog i myldretiden (linie C). Inden leveringerne af de sidste serier af 2. generations S-tog, var kundernes klager over de gamle vogne blevet saa omfattende at man i 1975/76 besluttede at opfriske 13 tovognstog af den sidste 5 serie, da man forudsaa at de skulle koere endnu et par aar paa Frederiksberglinien. Vognene blev malet i en mere lys brun farve og der kom ny indretning. De sidste brune opfriskede S-tog blev endeligt udrangerede i 1978 med leveringen af den sidste serie 2. generations tog.

Leveringer af 1ste generations brune S-tog:
(Scandia anvendte foerst fabriksnumre efter 1944)

1 serie:
42 motorvogne MM: 501-542 (Frichs; 1933/158-199), omlitrerede 1941; 701-742. MM 732 (ex 532) tilhoerer Jernbanemuseet.
21 mellemvogne FM: 12501-12521 (Scandia 1933), omlitrerede 1950; 861-881. FM 874 (ex 12514) tilhoerer Jernbanemuseet.

2 serie:
20 motorvogne MM: 543-562 (Frichs; 1935/230-249), omlitrerede 1941; 743-762.
23 mellemvogne FML: 12532-12554 (Scandia 1936), Alle vogne (minus 12532) ombyggede til styrevogne og omlitrerede 1941; FS 901-922.
8 styrevogne FS: 12493-12500 (Scandia 1936), omlitrerede 1941; FS 992-999

3 serie:
16 motorvogne MM: 763-778 (Frichs; 1949-50/377-392).
16 styrevogne FS: 976-991 (Scandia; 1949/19859-19874).

4 serie:
24 motorvogne MM: 779-802 (Frichs; 1952/423-446).
24 styrevogne FS: 952-975 (Scandia; 1952/20716-20739).

5 serie:
17 motorvogne MM: 803-819 (Frichs; 1962/787-803).
17 styrevogne FS: 935-951 (Scandia; 1961-62/23749-23765).

Kildemateriale:
Koebenhavns S-bane 1934-1984; Baneboeger
Lokomotivfabrikken Frichs; DJK
DJKs medlemsblade

[image]

FS 994 (Scandia 1936) er fra 2 serie og dermed en af de aeldste vogne i drift ved slutningen af de brune S-togs indsats. Vanloese 1975

[image]

FS 949 fra 5 serie (Scandia 1962) i Hellerup 1976.

[image]

MM 769 en 3 serie motorvogn (Frichs; 1950/383) ved Ryparken 1976.

[image]

MM 784 (Frichs; 1952/428) i Hellerup 1975.

[image]

MM 808 (Frichs; 1962/792) med line C tog ved Valby 1975.

[image]

MM 793 (Frichs; 1952/437) paa den gamle station i Taastrup 1976.

[image]

To 2. generations styrevogne FS 998 og FS 993 paa opstillingssporene ved Frederiksberg station 1976.

[image]

Den opfriskede og nymalede MM 815 (Frichs;1962/799) paa Godthaabsvej station 1976.

[image]

MM 779 (Frichs; 1952/423) henstillet paa Kbh. Lygten 1976.

Mvh
Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen