Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En ny tråd om Fredericia

af Ove Nygaard @, Fredericia, 7/2 2011, 11:56 (4821 dage siden) @ jmp

Forklaringen med de to tog ved samme perron i Fredericia stammer (så vidt jeg husker) fra "Jernbanens Hvem Hvad Hvor".

I Esbjerg kan det bagerste tog i spor 3 afgå for signal via transversalen til spor 4. Det overrasker mig, at man ikke kunne noget lignende i Fredericia. Har desværre ikke lige tid til at rode i arkivet (dvs; dyngen) med spor- og sikringsplaner.

Jan

Hej Jan.

Jeg gav blot en uddybende forklaring på den oprindelige funktion af "transversalerne" under perronhallen. Som jeg beskrev, kunne der godt afsendes tog fra bageste del af sporene (eks. 9 og 7), men det skete "i min tid" ved udrangering for DV-signal til spor 8 og derfra videre på udkørselssignal. Ekspeditionen fandt bl. a. planmæssigt sted ved det vigtige brevposttog, 2008, der afgik fra spor 7/8 efter ophold kl. 22.42 - 23.03 (efter hukommelsen), og som vores store kunde, Post- og Telegrafvæsenet, var meget "øm" over. :-) Den sydlige del af spor 7 var fyldt op af postvogne under ind- og udlæsning det meste af natten, hvorfor 2008 blev ekspederet i afk 7/8.

Og funktionen i Esbjerg bekræfter min erindring.

Tak for snakken.

Ove


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak