Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Beholdervogns-gåde, løst (7 fotos)

af Niels Munch, 5/10 2010, 12:06 (4950 dage siden) @ Niels Munch

Kære Ulrik & Tommy,

I er godt nok hurtige og skrappe - med Ulrik som den lidt hurtigere og samtidig lidt grundigere!

Tillykke!

Jow, Østbanen har i tidens løb - og sammen med DSB Gods - udfoldet mange bestræbelser for at fastholde og udbygge godstransporten på skinner. Et eksempel herpå er fra MARTS 1995 (nøjagtig midt i det foreslåede interval 1991-99). Stedet er selvfølgelig Faxe Kalks siloanlæg (se Tommy's flotte foto) i Stubberup ved Fakse Syd station, hvor dagens godstog havde sat beholdervognen Upps 616 (hvis beholdere stammer fra en Upps-t, der tidligere hed Ucs. Vognen kom senere til at hedde Ucs-v - "er De forvirret").

Til forsøget brugtes Baneafdelingens skinnegående Unimog, og billederne taler vel for sig selv:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Forsøget gik godt; vogntypen viste sig egnet og kunne være under siloen, hvor påslag kunne finde sted. Og der var vogne nok til rådighed for Faxe Kalk's behov, som bestod i regelmæssige kalktransporter Faxe-Vejle. Forsøget strandede vist på, at der ikke var de fornødne lossefaciliteter på destinationen.

Med amternes overtagelse pr. 01.01.2001 af ansvaret for privatbanerne, bortfaldt disses mulighed for at fungere som selvstændige godsoperatører.

Alle billeder er optaget af undertegnede, og et par stykker er tidligere vist i Drehscheibe-Online i f.m. et lille bidrag om Faxe Jernbane.

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB ME1529
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak