Køre EA + DD idag (Generelt)

af ulca, mandag 05. januar, 2015, 20:13 (2520 dage siden) @ Gjæsttt

Det er flytningen af DD til Ringstedtogene, der frigiver ER. Det har intet at gøre med, om DD-togene til Ringsted kører med EA eller ME. Altså, man kan ikke konkludere, at ombygningen af EA frigiver ER. Det er indsættelsen af DD, der frigiver ER.

Det eneste, man kan konkludere ud fra ombygningen af EA, er, at der skal færre ME ud at køre.

Her slipper mine evner til at sige det klarere desværre op.

Det passer så bare dårligt ifølge en notits i "Jernbanen" nr 3 2014. Følgende er et citat fra denne notits:

"Opgradering af litra EA

Transportministeriet afsatte i forbindelse med aftalen om " Bedre og billigere kollektiv transport" 50 mio. kr. inkl. moms til ombygning og modernisering af de seks tilbageværende EA-lokomotiver (EA 3001, 3004, 3007, 3010, 3020 og 3022). EA-erne skal (gen)indsættes i den sjællandske regionaltrafik og fremføre dobbeltdækkermateriel mellem Østerport og Ringsted, og dermed frigøre ER-sæt til brug for IC 8xx systemet Østerport-Esbjerg, når denne strækning er elektrificeret ved udgangen af 2015."

Som ovenstående citat viser, bliver der seks EA-lokomotiver til rådighed. Hvordan disse skal disponeres ved jeg ikke med sikkerhed. Umiddelbart gætter jeg på et eller to i reserve, og de øvrige fast sammenkoblet med et antal dobbeltdækkervogne således at hver stamme har nogenlunde samme antal pladser som et ER-sæt.
Dobbeltdækkervognene hertil skulle angiveligt være nogle som man har i overskud eller reserve.
Det vil altså frigøre 4 eller 5 ER-sæt som så kan bruges i det nævnte IC-system. Disse skulle så eftersigende ombygges med samme sæder på hhv. standard og DSB 1 som IC3, ligesom at samme faciliteter for catering skal installeres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen