Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En ny tråd om Fredericia, rettelse og undskyld

af Ove Nygaard @, Fredericia, 12/2 2011, 05:28 (4794 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej Peter

Den viste betjeningskasse sad i Post 2 og blev betjent af trafikassisten/overtrafikassisten ("gulvturen"). Den skulle bruges i forbindelse med ind- og udkørsler fra/til syd og øst. Betjeningskassen sad i Post 2, da jeg kom til Fredericia i 1971 og forsvandt sammen med Post 2 i 1989, da man gik over til et helt nyt sikringsanlæg.


Tak for svaret, så var mit gæt ikke helt forkert.

Hvornår blev frigivningen taget tilbage igen, for vippenøglerne er alle af typen der forbliver i den valgte stilling ?

/Henrik


Hej Henrik.

Det kan jeg godt svare på, nu hvor jeg har fået min erindring "opdateret". Frigivningen af den valgte togvej fra post 2 til post 1 blev foretaget som en kombination gennem valg af togvej ved betjening af vippenøglen og omlægning af det betjeningshåndtag, frigivningshåndtag ("dørhåndtaget") på selve centralapparatet, hvor "fanen" i ruden blev hvid. Når togvejen blev opløst af toget, og post 1 havde taget signalhåntaget tilbage, "ringede" en klokke og "omtalte" fane markerede, at opløsningen var indtrådt. Derefter blev vippenøglen lagt tilbage i normalstilling, og betjeningshåndtaget kunne stilles i normalstilling (som jeg husker rækkefølgen, men den sad i "rygraden"). Hvis man "af vanvare" kom til at stille den "forkerte" vippenøgle i normalstilling, snuppede man signalet "for næsen" af et tog, for der var jo mange togveje i brug på samme tid. Derfor skulle man være vågen, "når klokken ringede", så man var sikker på, at man betjente den/de rigtige vippenøgler. Jeg håber, denne lille forklaring virker rimelig enkel og giver et lille indblik i "signalgivning ANNO 1963-1969" og frem til 1989. Ellers må Ole Linå supplere med nyere opdateringer.

Bedste hilsener

Ove

Undskyld, Peter

Det skulle være Peter Linaa, jeg ville bede om uddybende forklaring.
Ole Linå er en anden af mine "banebekendte".

Ove


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak