Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Angående Argentina - Salta (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 10/2 2015, 10:55 (3334 dage siden) @ Hans T. Møller

Den første jernbane mellem Argentina og Chile var ”El Trasandino” fra Mendoza til Los Andes, som jeg tidligere har omtalt, og som var færdigbygget i 1910. Andesbjergene er Jordens næsthøjeste bjergkæde, og det er selvsagt ikke så let at anlægge en bane tværs igennem dem, men i 1948 kunne man efter mange genvorligheder indvie den metersporede ”Trasandino por Socompa” fra Salta til havnebyen Antofagasta i Chile. Socompa er navnet på grænsestationen.

Jeg har behandlet banen i Jysk Modeljernbane-Klubs blad TOG 60 og vil her blot nævne, at trafikken døde ud i 80'erne, men Belgrano Cargas kører fortsat godstog mellem Salta og byen San Antonio de los Cobres - og så kører der altså hver lørdag et udflugtstog et stykke længere ud ad strækningen til Polvorilla-broen, der er banens højeste punkt.

Vi skal en tur med udflugtstoget. Operatøren ”Eco-Tren” råder over egne personvogne og et velbemandet kontor på stationen i Salta. Turen er ikke helt billig - omkring 900 danske kr - men den er pengene værd.

På det første billede holder vi klar til afgang fra Salta før daggry. Trækkraften leveres af Belgrano Cargas.

Vi kører foreløbigt mod sydvest - formentlig for at finde et passende sted at angribe bjergene. Da det er blevet lyst, passerer vi stationen Los Cerrillos. (Billede 2)

Så drejer vi mod nord, og nu går det opad. Vi befinder os i randen af den såkaldte ”sky-skov”. Fugtige vinde helt ude fra Atlanten tvinges opad af bjergene og kondenserer. Resultat er et frodigt diset område, hvor der efter sigende lever både pumaer og tapirer. Jeg får dog ikke set noget til dem. (Billede 3)

[image]

[image]

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak