Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Angående Argentina - Cordoba (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 14/2 2015, 09:08 (3356 dage siden) @ Niels Munch

Som sædvanligt er du hurtigt ude, Niels, med et fyldestgørende svar vedrørende TALGO-togene i Argentina. I Latinamerika er det desværre ikke enestående, at der tages et politisk initiativ til en modernisering af jernbanerne, som så bliver opgivet efter kort tid (hvilket giver anledning til en masse rygter om korruption og bestikkelse). Jeg har et eksempel fra Cordoba, som vi jo er nået til på vores virtuelle rejse gennem Argentina:

Alta Cordoba er en meget stor meterspors-station her i byen, og da jeg kom forbi i april 2013, blev den kun brugt af Belgrano Cargas. Al persontrafik forsvandt i 90'erne, men i juni 2009 blev strækningen til Rodríguez del Busto godt seks km herfra genåbnet som nærbane.

Protester og fysiske angreb i form af stenkast fra beboere langs strækningen betød imidlertid, at persontrafikken blev suspenderet tre år senere, og i øvrigt måtte toget rangeres over utallige ubevogtede overskæringer i sneglefart, så planen var måske ikke helt gennemtænkt.

Her er lidt fotos fra Alta Cordoba:

[image]

Den imponerende hovedbygning - trist at den ikke er fyldt med glade togrejsende...

[image]

Udsigt over det store terræn - billedet er taget fra den forladte signalpost i stationens vestende

[image]

Belgrano Cargas har et lille moderne maskindepot på stationen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailSvenska-lok
Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak