Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En ny tråd om Fredericia

af Jan-Eddie Mathiasen, 13/2 2011, 10:48 (4793 dage siden) @ Holger Cordtz

Jeg har også haft min gang på Fredericia Banegård. Jeg kom med toget fra Brejning hver dag 1966 - 1969 da jeg gik på gymnasiet. Først lidt billeder fra steder med lovelig adgang, men en dag tog jeg mod til mig og gik ind på stationskontoret og spurgte om jeg måtte komme ud i remisen og fotografere lidt. Minsandten om ikke jeg fik lov. Jeg mødtes ved trappen ned til remisen af lokomotivmesteren som satte en håndværker til at passe på mig. Men efter et kvarter sagde håndværkeren: "Du ser da meget fornuftig ud, du kan sikkert godt undgå at blive kørt over, og jeg har travlt": Og så var jeg overladt til mig selv. Desværre havde jeg ikke mere end 3 film med. Det var til min fars gamle Agfa 6x9. Jeg havde en dejlig eftermiddag. Der duftede af kul og varm olie overalt, for mange af de gamle dampere var opfyrede. De to olietønder der ses på et par af billederne blev flyttet ved at to håndværkere kørte N205 derover, lagde tønderne op på pufferplanken og kørte dem over på den anden side af remisen. Det var den største tillebør jeg nogensinde havde set.
Desværre har jeg ikke skrevet nogle data på billederne. Jeg mener de er taget i foråret 1969.
Udsigt fra Prangervejbroen:[image]
Udsigt over personvognsristen, en MO ankommer i billedets baggrund i hovedsporet fra Vejle:[image]
Udsigt fra Stenhøjbroen mod remisen:[image]
Udsigt fra Stenhøjbroen mod nord, med omladehallen.[image]
2 billeder med udsigt over remisen fra marken på den anden side af hovedsporet fra Vejle:[image]
[image]
Kulgården. De små kulvogne kører på normalspor. Jeg tror det er en vandrehistorie, at der var smalsporsanlæg i kulgårdene - jeg har ihvertfald aldrig set anden end normalsporede. Forna kranen står en af de små kulkasser der blev anvendt til F'erne:[image]
Slaggegrave:[image]
En stribe MO'ere. Den højre er 1989:[image]
2 billeder med ukendt E med den anden ende af MO'erne:[image]
[image]
F 662:[image]
F 662: [image]
R 959:[image]
N 201:[image]
N 201:[image]
N 205:[image]
Ukendt E og N 208:[image]
Ukendt E og lidt af MH 330:[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak