Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Reel topfart for moderne danske lokomotiver og togsæt (Generelt)

af ulca, 30/3 2015, 22:21 (3314 dage siden) @ Gæst

Om Det røde lyntog (MS) fremgår det af Jernbanen.dk 'DSB Lyntog og togsæt - Litra MS': "I maj 1935 satte et trevognstog Danmarksrekord mellem Vigerslev og Roskilde med 162 km/t."


Ganske pænt på det tidspunkt.

Formentlig i slutningen af 1970'erne slog et MZ IV hastighedsrekord vist nok ved Aarup på Vestfyn med 191 km/t. Jeg mener, at det var i fri dressur, dvs. uden vogne på krogen. Rekorden stod vist op igennem 1980'erne.

Tror jeg gerne, MZ III og IV var jo udrustet de kraftigste dieselmotorer nogensinde i danske lokomotiver.

Ifølge Wikipedias artikel om IC3 (afsnittet om 'Teknik') slog MF 5006 den 22. oktober 1991 dansk hastighedsrekord for tog med 204,6 km/t mellem Aarup og Middelfart.

Har jeg også læst, det var dog i bogen "Fra lyntog til InterCity".

Jeg er ret sikker på, at IR4 har været oppe på 208 km/t i test, men jeg kan ikke finde nogen kilde for påstanden.

Efter sigende skulle Øresundstogsættene også snildt kunne klare sig fra 0 til "et pænt stykke over 200 km/t" uden tøven - det er jo et elektrisk togsæt ;-)

Ganske sandsynligt, elektriske togsæt har jo været de hurtigste køretøjer på jernbanen.

ICE TD skulle vist have været oppe på 220 km/t i test. Men brændstoføkonomien må have været elendig :-|

Ja mon ikke.

Min egen personlige favorit drejer sig ikke om tophastighed men dieselpoweracceleration fra Kokkedal Station engang i 80'erne eller starten af 90'erne. I eftermiddagsmyldretiden kørte man en overgang et løb med 10 Bn-vogne - forreste og bagerste vogne kunne slet ikke være ved perronen. Jeg så det blive skubbet mod Helsingør en eftermiddag af et MZ III, der simpelthen med enorm kraft fik hele den lange stamme op i god fart på ingen tid - og så i et enkelt åndedræt :-P Der var ingen dieseltøven der. Meget imponerende! Jeg husker det i hvert fald den dag i dag.

Ja, men både MZ III og IV er jo blandt de kraftigste motorlokomotiver herhjemme. Og nu ved jeg ikke med dem, men med ME har jeg bemærket at ved afgang fra en endestation stiger motorens omdrejningstal ret kraftigt et par minutter inden afgang, og på de fleste mellemstationer går motoren sjældent helt ned i tomgang men holdes på et ret højt omdrejningstal; begge dele vel for at kunne sikre bedst mulige acceleration for at kunne holde køreplanen.

IC3 synes jeg som regel går helt ned i tomgang på stationer og alligevel accelererer ret hurtigt, i hvert fald når man husker at det er et dieseltog; og vel at mærke diesel-mekanisk, dog virker det som om ICE-TD er en smule hurtigere måske fordi at dets banemotorer formentlig giver bedre ydeevne ved igangsætning.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak