Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Reel topfart for moderne danske lokomotiver og togsæt (Generelt)

af ulca, 31/3 2015, 09:48 (3286 dage siden) @ Andreas M.

Okay, men har det slet ingen sammenhæng med tilstrækkelig strøm til igangsætning?


Nej.

Okay. I øvrigt har jeg personligt observeret én ting omkring varme og air-con i dobbeltdækkere: På de tidligste afgange om morgenen i vinterhalvåret kan være s****koldt i vognene, undertiden koldere end udenfor. I følge en lokomotivfører jeg har snakket med, så skyldes det at der er strøm på vognene om natten men når han starter maskinen skal strømmen afbrydes og strømmen fra maskinen tændes så først senere (for at spare brændstof), så derfor kan der være "lidt køligt" (hans formulering) i vognene i starten.
Tilsvarende har jeg oplevet om sommeren, dog omvendt, hvor det hurtigt blev kummer. Derfor venter jeg helst med stige på disse vogne til sidste øjeblik, i hvert fald ved endestationer...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
Nakskov Skibsværft

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak