Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Reel topfart for moderne danske lokomotiver og togsæt (Generelt)

af ulca, 31/3 2015, 21:11 (3306 dage siden) @ KSC

Det er ikke så meget kun for at spare Olie, men mere af miljømæssige hensyn. I dag kan folk ikke tåle noget der "støjer"/afgiver lyd, og dels er der meget fokus på udledning af dieselpartikler og luftforurening, især i Københavnsområdet. Derfor kan MEerne ikke holde og energiforsyne vognene i alt for lang tid inden toget kan komme til perron.

Nu er det så mest på "min" lokale DSB station, Nykøbing F. (jeg bor i Nakskov), jeg har observeret det og der ligger vogndepotet i den nordlige af stationen, et ganske pænt stykke fra stationen. Men kunne man ikke vente med at skifte fra stationær strømforsyning, som de mig bekendt anvender, til umiddelbart før de kører til perron? Der findes vel en art afbryder på MEen til strømmen, så kablet kan flyttes fra stander til lokomotiv selvom motoren kører? Desuden gælder det også når de så holder ved perronen, hvor de gerne holder 10 minutter før afgang, efter mine observationer.
Så her er jeg glad for at det oftest er IC3 eller ICE-TD som kører når jeg skal nordpå om morgenen, de kan trods alt bruge f.eks. oliefyr eller måske kølevand via en varmeveksler; ud fra hvad der står på de udvendige paneler på IC3 er de udstyret med oliefyr, og det er vel derfor at der står "brændolie" ved tankdækslet fremfor "brændstof" eller "diesel" (selvom det vel reelt er diesel der bruges til både motor og oliefyr, efter så diesel og fyringsolie kemisk set er det samme).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak